|  Shell Eco-marathon Europe 2008: Neuvěřitelné rekordy 29.5.2008 08:23 - tisková zpráva
 
 
   
 Praha, 27. května 2008 – Letošní ročník závodu Shell Eco-marathon, který skončil v sobotu 22. května, přinesl rekordní výsledky, a to hned v několika kategoriích. Vítězem v kategorii Prototypů se stal francouzský tým, který svým výsledkem 3 383 km/l překonal svůj vítězný výkon v této kategorii z roku 2007. Vůz městského konceptu (UrbanConcept) nizozemského týmu urazil na vodíkový pohon 848 km/l a zlomil tak dosavadní rekord 810 km/l. Také loňský rekord v produkci emisí byl překonán výsledkem 6,15 gramů emisí CO2 na jeden kilometr. 
 Závod Shell Eco-marathon Europe 2008 byl i letos skutečnou mezinárodní událostí – mezi přihlášenými byly týmy z 22 zemí celého světa od Norska až po Singapur. Poprvé se ho zúčastnili týmy z Bulharska, Íránu, Maďarska a Maroka.
 
 “Shell Eco-marathon Europe 2008 byl opět skvělou ukázkou toho, jak mohou vozidla navržená studentskými týmy přispívat k čistší budoucnosti a zároveň také být šetrnější k životnímu prostředí,“ uvedl Mark Singer, globální manažer Shell Eco-marathonu k letošnímu ročníku. „Shell Eco-marathon vedle své vzdělávací roviny také ukázal, že zvyšování efektivnosti paliv
 a snižování emisí oxidu uhličitého může být pro tisíce zúčastněných studentů také velmi příjemnou zábavou.”
 
 Kategorie vozů městského provozu (UrbanConcept)
 
 V kategorii UrbanConcept si první cenu za svůj vůz poháněný vodíkem a výkon 848 km/l odvezl tým z holandské univerzity. Na druhém a třetím místě se s vozy na vodíkový pohon umístily týmy z Norska a Turecka.
 
 Mezi vozidly se spalovacím motorem dosáhl nejlepšího výsledku švédský tým, který se celkově umístil na čtvrtém místě. S vozem poháněným ethanolem dosáhl celkem 299 km/l a produkce 6,15 gramů emisí CO2/km, čímž zlomil dosavadní rekord 9 g/km. Vyhrál také cenu „Climate Change Award“ za nejnižší produkci C02 a současně třetí cenu, „Bosch Technical Innovation Award“, za systém recirkulace výfukových plynů s celkovou efektivitou 90 %. Na pátém místě skončil portugalský tým s ujetými 291 km/l.
 
 
 Top 5 v kategorii „UrbanConcept“
 
 Pořadí Instituce Země Výsledek Typ motoru Typ paliva
 1 De Haagse Hogeschool / TH Rijswijk Academie voor Egineering Nizozemí 848 km/l Palivový článek Vodík
 2 NTNU Norsko 729 km/l Palivový článek Vodík
 3 University of Sakarya Turecko 453 km/l Palivový článek Vodík
 4 Lulea University of Technology Švédsko 299 km/l Spalovací motor
 Ethanol
 5 FEUP Porto Portugalsko 291 km/l Spalovací motor Benzín
 
 Kategorie Prototypů
 
 V kategorii Prototypů, stejně jako v loňském ročníku, zvítězil francouzský tým z Lyceé
 La Joliverie, který zlepšil svůj loňský vítězný výkon (3 297 km/l) a dosáhl výsledku 3 382 km/l. Vyhrál zároveň cenu „Climate Friendly Award“ za dosažení produkce 0.8 gramů emisí CO2/km. Na druhém místě se umístil německý tým, který se svým vozem poháněným vodíkem urazil
 3 198 km/l. Třetí místo obsadil další francouzský tým s výsledkem 3 036 km/l.
 
 Cena „Bosch Technical Innovation Award“ byla v této kategorii udělena francouzskému týmu
 za motor s palivovými články, který byl oceněn za efektivitu a flexibilitu. Ceny za design
 („SKF Design Award“ a „Autodesk Eco-design Award“) získal tým z Německa. Jejich vůz ve tvaru žraloka byl vyroben z přírodních materiálů – hedvábných vláken, balzového dřeva
 a pryskyřice – což také pomohlo snížit váhu a celkovou spotřebu paliva.
 
 
 Top 5 v kategorii „Prototypů“
 
 Pořadí Instituce Země Výsledek Typ motoru Typ paliva
 1 Lycée La Joliverie Francie 3,382 km/l Spalovací motor Benzín
 2 University of Applied Sciences Německo 3,198 km/l Palivový článek Vodík
 3 Université Paul Sabatier Insa Toulouse Francie 3,036 km/l Spalovací motor Benzín
 4 Ecole Polytechnique de l’Université de Nantes Francie 2,830 km/l Palivový článek Vodík
 5 Fachhochschule Trier Německo 2,592 km/l Palivový článek Vodík
 
 ** *** **
 
 Více informací o akci naleznete na: www.shell.com/eco-marathon
 
 Dana Frumarová Petr Šindler
 Senior Account Manager Manažer komunikace
 AMI Communications Shell Czech Republic
   PR 
 
 |