|  Jedeme přes SRN - ADAC radí 19.6.2009 21:12 - tisková zpráva
 
 
   
 Na dovolenou směrem západní vyjedou desetitisíce našinců. V dopravním stresu, mezi náklaďáky a obytnými přívěsy, mezi těmi, co jedou nabaleni na dovolenou a těmi, co zběsile honí termíny. Vpředu praží slunce, vzadu zlobí dětí a my se potřebujeme soustředit a zachovat si přehled. Ale copak to jde? Pro ulehčení tedy pár postřehů a rad z Německa, které vesměs platí i u nás:
Jestliže se nezařadíte při vjezdu na dálnici dříve, než dosáhnete konce pruhu pro zrychlení, nezastavujte. Je lépe projet přes bílou čáru, na odstavném pruhu dále zrychlovat a zařadit se odtud. 
Pokud náhodou vjedete do nesprávného směru, musíte pokračovat. Trestné je i zařadit zpátečku a couvat k nájezdu (i když se nikomu nic nestane). To už je lepší vjet raději na dělící pás. 
Když se kolem vás zezadu přesune kamion a zdá se vám, že už za ním nic nevidíte, objeví se náhle jeho přívěs. 
Všichni to vědí, ale málokdo se podle toho chová - jezdí se vpravo, levý pruh je pro předjíždění. 
Zarputilého řidiče, držícího se neustále vlevo, je třeba zahnat doprava světelným znamením, houkačka je pro případ nebezpečí. 
Nikdy nedojíždějte vůz před sebou na malou vzdálenost, "na kufr". Loudalové se často vymlouvají na brždění z nutnosti a většinou se jim věří. 
Odstup má být minimálně "půl tacho" - tedy při rychlosti např. 120km je to 60m (pro orientaci- černobílé sloupky po stranách vozovky jsou od sebe po 50 metrech). 
Pravý pruh smí být rychlejší než levý jen za hustého provozu v kolonách při tempu pod 60km/h, a to jen o 20 km/h. 
Když je provoz sice hustý, ale stále ještě kolem 60km/h, nevyjíždějte z dálnice, budete na ní pořád ještě rychlejší, než na silnici. 
Jestliže však už dálnici opouštějí i kamiony, je vpředu opravdu husto. Jejich řidiči totiž sledují situaci pomocí vysílaček na desítky kilometrů dopředu. 
V dopravní zácpě zachovejte jízdní pruh pro záchranáře a nevstupujte do něj. 
Je zakázáno vytvářet třetí stopu, protahovat se kupředu po odstavném pásu, zkracovat si cestu přes odpočívadla nebo se s vozem drát dopředu 
Závady na vozidle přicházejí obvykle neočekávaně a naprosto nevhod. Je třeba zachovat klid, zajet na odstavný pruh co nejdále doprava a zapnout varovné osvětlení. Nenecháte posádku hned vystoupit, napřed ať opustí vůz spolujezdec vpravo vpředu, pak řidič rovněž doprava, ten ať pošle posádku vzadu pravými dveřmi za svodidla a postaví 100 metrů za vůz výstražný trojúhelník. 
K nejbližšímu telefonnímu sloupu pro nouzové volání vás zavede černý klín na sloupcích kolem dálnice. 
Kdo chce pomoci při opravě, ať se zásadně zdržuje před vozidlem. 
Při předčasném nebo pozdním vyjetí z dálnice se otočte až na nejbližším přivaděči. 
Ti, kdo jezdí po dálnici často, už dovedou číst různá znamení: náhlé mraky kouře z výfuků kamionů signalizují, že jejich řidiči řadí dolů a chystají se předjíždět. Na mokré vozovce se zrcadlí brzdová světla vozů daleko vpředu. Na výjezdech z dálnice bývá i dlažba, proto je nutné podstatně snížit tempo.  I když se snažíte vyvarovat se chyb, počítejte s prohřešky druhých. Jen tak dojedete celí a zdraví. infoservis ÚAMK 
 
 |