Peugeot před startem k finiši do druhé poloviny sezóny tisková zpráva
Finská rallye (6. – 8. 8. 2004)
Velizy 2. srpna 2004 - Čtvrté místo v šampionátu značek a osm soutěží do konce sezóny WRC. Na každé z nich je tým Peugeot odhodlán udělat maximum pro to, aby byla 307 WRC vždy na nejvyšších příčkách stupňů vítězů. Pro Marcuse Grönholma, Harriho Rovanperäho a Sebastiena Lindholma bude Finská rallye ideální příležitostí pro naplnění tohoto cíle. Další možnost budou mít o několik týdnů později Marcus Grönholm a Cedric Robert, kteří byli vybráni jako dvojice, která bude bojovat o body do hodnocení značek. Freddy Loix bude mít k dispozici další 307 WRC a také on se bude v Německu snažit o co nejlepší výsledek.
V polovině sezóny 2004 patří Peugeotu čtvrtá pozice v hodnocení značek a na prvního ztrácí 47 bodů. Marcus Grönholm je v žebříčku jezdců na páté pozici se ztrátou 29 bodů. Po slibném debutu nové 307 WRC na začátku letošního roku se v posledních čtyřech soutěžích francouzskému týmu vůbec nedařilo. Marcus Grönholm bodoval pouze na jednom z nich (druhé místo v Turecku) a ani deset bodů, které na stejných podnicích získal Harri Rovanperä, nepřineslo do týmu se dvěma tituly mistra světa uspokojení. Na celkové bilanci se samozřejmě podepsalo i vyškrtnutí týmu Peugeot z výsledků Kyperské rallye.
Bude tedy druhá polovina sezóny pro tým úspěšnější? Jedno je zatím jisté: Všichni jeho členové odvedli za posledních několik týdnů na 307-ce obrovský kus práce. Potvrzením tohoto faktu bylo první místo Marcuse v Argentinské rallye, které si držel až do svého nešťastného odstoupení.
První ve druhé polovině kalendáře na rok 2004 figuruje Finská rallye, tedy podnik, kterému patří v soutěžácké historii Peugeotu významné místo. Francouzská značka tu vyhrála již osmkrát a tři z těchto úspěchů dosáhla 206 WRC. Výrazný úspěch 307-ky by byl dobrým startem do druhé poloviny letošního šampionátu.
Tři vítězství má na svém kontě také Marcus Grönholm (2000, 2001 a 2002) a na start se postaví jako jeden z velkých favoritů. "Bylo by skvělé dosáhnout s 307 WRC prvního vítězství - jak pro tým, tak pro mě samotného. Na několika minulých soutěžích jsme měli opravdu smůlu."
Také Harri Rovanperä je k předvedení co nejlepšího výkonu na domácí půdě patřičně nažhaven. "Už se nemohu dočkat, až Finská rallye začne! Když jedete doma, je to pro vás vždycky trochu větší tlak, ale také výjimečná atmosféra. Po testech, které jsme právě absolvovali, můžeme mít pro zbytek sezóny dostatek sebevědomí. Během několika týdnů se naše auto opravdu výrazně posunulo vpřed."
Finská záležitost
Z pohledu nasazených posádek bude pro tým Peugeot Sport Finská rallye čistě finskou záležitostí. Marcus Grönholm, Timo Rautiainen, Harri Rovanperä a Risto Pietilainen hovoří o své rallye a o své zemi...
Co se vám nejvíce líbí na Finské rallye? Marcus Grönholm: "Rychlostní zkoušky jsou fantastické. I když jsou technicky velmi náročné a vyžadují extrémní dodržování přesné stopy. Musíte být tak koncentrovaní, že si vlastně samotnou jízdu zrovna neužíváte. Vychutnáte si ji ale zpětně, když je po všem... zvláště pokud zvítězíte."
Timo Rautiainen: "Nemám moc rád ty známé skoky, protože při jednom z nich na legendární Ouninpohja jsem před několika lety špatně dopadl. Co ale miluji jsou ty rychlé a hladké tratě."
Harri Rovanperä: "Díky kvalitě tratí je tu vždy těsný a nelítostný souboj mezi mnoha jezdci. Musíte jet co nejrychleji, abyste získal každou možnou desetinku vteřiny a to je to, co se jezdcům líbí. Ne náhodou se této soutěží říká Jyväskylä Grand Prix."
Risto Pietilainen: "Rallye se donedávna říkalo Rallye 1000 jezer, ale pro nás to vždycky byla rallye 1000 skoků. Když sedíte na pravém sedadle a auto se v obrovské rychlosti vznese po výjezdu z rychlé zatáčky, je to opravdu neuvěřitelný nápor adrenalinu."
Je ta speciální motivace, kterou vy Finové nazýváte "sisu", rozhodující výhodou na vaší domácí soutěži? Marcus: "Je a není. Vždycky se snažíme zajet na domácí půdě co nejlépe, ale všichni ostatní sní o tom, že nás porazí. I když je podpora domácích fanoušků opravdu ohromná, více rychlosti vám nepřidá. Pedál plynu máte až na podlaze v každém případě."
Timo: "Naše takzvané "sisu" je stejné na každé soutěži. Je ale pravda, že když jedete před domácími fanoušky a kamarády, trochu se zvedá."
Harri: "Většinou sama nádhera našich rychlostních zkoušek vás nutí jet na maximum. To je ale něco, co mají společné všichni jezdci - ať už z Finska jsou a nebo ne."
Co je nejdůležitější na autě pro konkurenceschopnost ve Finsku? Marcus: "Je to auto jako celek. Čím snadněji se ovládá, tím se cítíte sebejistěji a můžete jet opravdu tvrdě."
Timo: "Nejlepší je mít Peugeot. Víme, že letos má 307-ka dobrý motor, účinný podvozek a velmi dobré pneumatiky. Pokud bych ale měl vybrat jenom jednu část, byly by to diferenciály..."
Harri: "Potřebujete silný a spolehlivý motor, protože strávíte hodně času pod plným plynem. Dobré nastavení, se kterým si věříte, je ale neméně důležité."
Risto: "Kvůli proslulým skokům je pro mě nejdůležitější podvozek. Létat tak vysoko a na takové vzdálenosti může být fantastické pro fotografy, ale když jsme ve vzduchu, tak nemůžeme akcelerovat. Nejlepší je být na zemi a využívat co nejvíce síly motoru..."
Ve své zemi netrávíte příliš času. Co vám na cestách z Finska chybí nejvíce? Marcus: "Normální život. Být doma, starat se o farmu a dělat všechny ty každodenní věci, mít nějaký čas pro sebe..."
Timo: "Když jsem pryč, chybí mi rodina a také, pro někoho to bude možná překvapení, naše malé hospůdky. Jsou možná trochu dražší, ale jsou příjemné a přátelské. Víte, že tu vždycky dostanete čerstvé přírodní produkty..."
Harri: "Finské léto; vyjet si na horskou chatu a poslouchat to ticho. Nesmí samozřejmě chybět sauna a jezero..."
Risto: "Vedle mé rodiny a přátel je to čerstvý a zdravý vzduch, který doma dýcháme..."
Není to tak dávno, kdy jste byli sami pouze mladými diváky Rallye 1000 jezer. Co si z té doby pamatujete? Marcus: "Můj otec jezdil soutěže a bral mě často s sebou. Byl ze mě ale zoufalý, protože jsem toho většinu prospal! Je třeba říci, že soutěže se jezdily většinou v zimě a za tmy. Díky tátovi jsem se ale už jako teenager setkal s lidmi jako Markku Alen, Hannu Mikkola a Ari Vatanen. Byly to mé idoly a zakrátko jsem s nimi soupeřil na tratích."
Timo: "Když jsem byl dítě, rallye nebyla tak zajímavá. Poprvé jsem 1000 jezer viděl ve 14-ti letech a moc jsem nerozuměl tomu, o co jde. Pak ale přišla éra skupiny B a soutěže mě chytly. Nejprve jsem trochu pomáhal mechanikům a pak jsem se ve 23-ti letech poprvé usadil na pravé sedadlo v autě..."
Harri: "My jsme sledovali 1000 jezer každý rok. Tehdy častěji pršelo, ale to nám nevadilo. Stále si pamatuji vůni soutěžních aut po průjezdu po mokré trati a to mi dělá dobře pořád."
Risto: "Když jsem jako dítě viděl jezdce v takové rychlosti, trochu jsem se bál. Myslel jsem si, že jsou to úplní blázni! Ani ve snu mě nenapadlo, že jednou budu dělat to samé..."
Jaká je vaše nejhlubší vzpomínka na domácí soutěž? Marcus: "Rok 1992 a start s Toyotou Celica skupiny A. Je to nejlepší a nejhorší vzpomínka zároveň. Ukázal jsem, jak jsem rychlý, ale na RZ5 jsem vylétl z trati."
Timo: "Myslím, že pro mě je to naše první vítězství s 206 WRC v roce 2000..."
Harri a Risto: "Naše nejlepší vzpomínka je také na rok 2000, kdy jsme s privátní Toyotou skončili třetí absolutně. To byl výsledek, který nás později spojil s týmem Peugeot Sport. Nejhorší to bylo loni, kdy jsme auto rozbili hned na první rychlostní zkoušce."
Finská rallye v datech
54. Rally Finland
Etapa 1 : Jyväskylä - Jyväskylä Pátek 6. srpna 2004 : 08.00 – 20.30 486 km 10 RZ (118.2 km)
Etapa 2 : Jyväskylä - Jyväskylä Sobota 7. srpna 2004 : 06.00 – 21.54 736 km 8 RZ (169.2 km)
Etapa 3 : Jyväskylä - Jyväskylä Neděle 8. srpna 2004 : 08.30 – 14.23 285 km 4 RZ (70 km)
Celková délka : 1 507 km – 22 RZ (357.3 km)
tisk nfo
Jean Claude Lefebvre, Peugeot Sport Communication,
Annick Peuvergne, Peugeot Sport Press Office
Lucie Kučerová, Peugeot Česká republika,
|