Bosch a Audi získaly cenu Motorsport      17.12.2004 12:08 - tisková zpráva
 
 
 
 DEARBORN/USA – Subdodavatel dílů pro automobilovou techniku, 
firma Bosch, a výrobce automobilů, firma Audi, dnes v Dearbornu / USA společně 
obdržely cenu Motosportu od asociací SEMA (Specialty Equipment Market 
Association) a SAE (Society of Automotive Engineers) za vývoj. Cena 
„SEMA Motorsports Engineering Award“ od těchto sdružení byla udělena za přímé 
vstřikování benzínu v mezinárodně úspěšném sportovním voze Audi R8.  
Tímto vyznamenáním oceňuje porota vývojové novinky, které „mimořádně 
přispívají k technickému pokroku v motoristickém sportu“. Dr. Klaus Böttcher, 
vedoucí střediska Motorsport ve firmě Bosch, řekl při předávání ceny: „Z 
vyznamenání pro přímé vstřikování benzínu v Audi R8 máme radost. Úspěch projektu 
je výsledkem vynikající týmové spolupráce obou podniků.“  
Bosch spojil všechny své aktivity v oblasti motoristického sportu do 
střediska Motorsport. Je součástí dceřinné společnosti Bosch Engineering GmbH, 
specializovanou na služby automobilových inženýrů.  
V letech 2001 až 2004 vyhrály závodní vozy s přímým vstřikováním benzínu od 
firmy Bosch například v renomovaném závodě 24 hodin Le Mans – v letech 2004, 
2002 a 2001 Audi a v roce 2003 Bentley dceřinná společnost koncernu. Technika 
přímého vstřikování přispěla k převaze těchto vozů. Zajišťuje v turbo 
přeplňovaných závodních motorech V8 správně dávkované rozvinutí síly, vysoký 
výkon a méně zastávek k doplňování paliva.  
Výhody přímého vstřikování benzínu využívají Audi a Volkswagen i v sériově 
vyráběných vozech. Nový 2,0 litrový motor – taktéž s turbo přeplňováním a přímým 
vstřikováním benzínu – se proto vyznačuje zvýšením točivého momentu v dolní 
oblasti počtu otáček, spontánní odezvou motoru a nižší spotřebou paliva díky 
vyšší účinnosti. Využívá se například u Audi A3 Sportback, A4 a ve Volkswagen 
Golf GTI. Přímé vstřikování pro tento motor, sestávající ze vstřikovacích 
ventilů, systému řízení motoru a senzoriky, a také zapalovací svíčky dodává 
firma Bosch.  
Souhra přímého vstřikování a turbo přeplňování je navíc do budoucna základem 
pro „Návrhy Downsizing“, které slibují další snížení spotřeby paliva. U 
Downsizing budou místo běžných motorů bez přeplňování používány menší, ale 
stejně výkonné motory s turbokompresory. Jestliže se sníží objem válců o 
třetinu, spotřeba paliva s přímým vstřikováním klesne až o 15 procent.  
Ing. Pavel Roman     
				 |