Route 66 - To by měl prožít každý opravdový motorkář      17.12.2004 19:56 - tisková zpráva
 
 
			
			 
			 
Route 
66 jako symbol 
To 
by měl prožít každý opravdový motorkář! 
Z 
Los Angeles až do Nového Mexika (a zpět) 
Přátelé 
v jedné stopě 
Základem 
byla dobrá organizace 
  
Již podruhé se letos v říjnu uskutečnila akce, jež svým 
emocionálním nábojem nemá pravděpodobně mezi českými motoristickými událostmi 
obdobu. Podobně silné zážitky snad nabízí, byť jen krátkodobě, pouze návštěva 
depa při závodech formule 1. A i s tímto tvrzením by zřejmě nesouhlasila většina 
opravdových motorkářů. Co může totiž nabídnout větší zážitek, než jízda po 
legendami opředené severoamerické historické silnici Route 66, na níž se snad v 
některých místech zastavil čas. Navíc v sedle obrovského amerického 
motocyklu...Ale v celém projektu nejde organizátorům jen o efektní závěr 
celé soutěže. Jde o stovky a tisíce motorkářských nadšenců, kteří věnují volný 
čas, prostředky i energii svému motoristickému koníčku, ať jsou to závody 
dragsterů, motokros, motogp nebo jakékoli další představení, ve kterém hraje 
hlavní roli motocykl, třeba soutěž Legendární cestou Route 
66….   
 
  
Hlavními aktéry letošní akce „Legendární cestou Route 66“ byli vítěz 
národního finále Miroslav Backa a známý herec a moderátor, ale především 
motorkář, Dalibor /Dáda/ Gondík . Výraznou posilou realizačního týmu byl 
fotograf Jiří Křenek z vydavatelství Axel Springer, známý v posledních letech 
především špičkovými snímky z prostředí závodů formule 1, otiskovanými zejména v 
časopisech Svět motorů a Auto TIP. Ten na oltář Route 66 „položil“ dokonce 
závěrečnou GP Formule 1 v brazilském Sao Paulu.  
  
Českou výpravu ve Spojených státech doplňoval a neoficiální, leč 
důležitou funkci řidiče doprovodného vozidla zastával s velkou odpovědností 
Martin Miler z agentury Media Fashion, která se na celé akci, zejména však na 
domácí soutěži podílela nezastupitelným způsobem. Dalšími partnery soutěže 
“Legendární cestou Route 66“ pro letošní rok byly Harley-Davidson CR, 
organizátoři MR dragsterů, tým Route 66 – HD Downtown a samozřejmě stovky 
soutěžících a fanoušků motorek.  
  
66 
Známá Route 66 se Spojenými státy vine od východu na západ, z Chicaga do 
Los Angeles, v délce 2400 mil, spojuje osm států (Illinois, Missouri, Kansas, 
Oklahoma, Texas, Nové Mexiko, Arizona a Kalifornie) a do jisté míry symbolizuje 
rozvoj této země v uplynulém století. Právě výstavba a rozvoj moderní dálniční 
sítě, růst městské zástavby a měnící se životní styl mají na svědomí postupnou 
likvidaci některých úseků této, pro americkou historii tak důležité silnice. 
Přesto lze stále ještě kolem 85% Route 66 projet motorovým vozidlem. 
 
  
66 Především proto, že západní část proslulé silnice je obecně považována 
za atraktivnější, rozhodli se organizátoři jízdy pro letošek nesledovat Route 66 
v „klasickém“ směru z východu na západ, ale jako místo startu zvolili Los 
Angeles. Rovněž se v předpokládaném itineráři drželi jihovýchodních států USA, 
kde si valná část zachovaných úseků Route 66 podržela svůj původní kolorit. Je 
pochopitelné, že s ohledem na vývoj počasí v této části Spojených států ve druhé 
polovině letošního října, došlo k některým korekturám původně plánované trasy, 
ale v podstatě se jednalo, jak již bylo uvedeno v titulcích, o expedici z LA do 
Nového Mexika, přesněji do města Albuquerque, a zpět. Důvod návratu do výchozího 
místa byl zcela prozaický, protože z technického hlediska bylo letošní 
“objevování Ameriky“ zajištěno na základě v USA běžně fungujících institucí, 
jakými jsou půjčovny motocyklů a automobilů, a zapůjčenou techniku bylo potřeba 
vrátit...  
  
66 Při výběru jednostopé techniky byla volba obou protagonistů dost 
odlišná. Mirek Backa se rozhodl pro klasiku nejklasičtější a jeho partnerem na 
dobu téměř čtrnácti dnů se stal Harley Davidson Heritage Softtail. Dalibor 
Gondík podlehl zvědavosti a rozhodl se vyzkoušet stroj americké značky, která 
vznikla teprve v roce 1954 - Victory Vegas - poháněný dvouválcem 1500 
cm3   se senzačním průběhem točivého momentu a nesmírně pohodlný. Oba stroje 
tak přesně korespondovaly s duchem celé akce a pro jízdu po Route 66 se hodily 
jako žádné jiné. Základní výbavu jezdců ještě doplňovalo kožené oblečení a dvě 
přílby - otevřená a integrální. 
  
66 Jízda po Route 66 byla pro všechny zúčastněné opravdu zážitkem na celý 
život. Zejména v oblastech, kde cesta prochází pouštními oblastmi nebo 
přírodními rezervacemi. Překvapující je kupříkladu kvalita asfaltového povrchu 
vozovky, po které již léta projede nějaké vozidlo pouze jednou za čas. Benzinová 
čerpadla, ale i motely a jiná zařízení kolem silnice, především odstavené 
automobily, jsou většinou ve stavu, v jakém je jejich majitelé nebo uživatelé 
před léty opustily. Povětrnostní vlivy jsou vzhledem k převládajícímu suchému 
počasí minimální. To vše vyvolává pocit pohybu v jakýchsi kulisách, protože za 
čímkoliv reálným - kupříkladu fungující čerpací stanicí, motelem, poštovním 
úřadem - je potřeba vydat se přinejmenším k nejbližší dálnici. A i v místech, 
kde se u Route 66 vyskytují lidé, vypadá vše, jako by se zde zastavil 
čas. 
  
66 Právě proto, že provoz na historických úsecích Route 66 je opravdu 
minimální, byl i kontakt našich motorkářů s pověstnou americkou dopravní policií 
zanedbatelný. Ta se totiž vyskytuje především tam, kde se něco děje a kde je 
potřeba něco řešit. Na Route 66 snad byli Češi podezřelí jedině tím, že jeli i 
po úsecích, které vlastně nikam nevedly, nebo zastavovali tam, kde nebyl důvod - 
třeba kvůli fotografování - jemuž mimochodem fotograf Jiří Křenek věnoval 
skutečně spoustu času, takže příznivci jeho snímků se mají opravdu na co těšit. 
A tak se nakonec do bližšího kontaktu se strážci pořádku dostali jezdci na 
Harleyi a Victory i jejich doprovodné vozidlo pouze v jednom případě, a to v 
novomexické indiánské rezervaci, při jejímž průjezdu zaujal pozornost amerických 
policistů právě jejich neobvyklý způsob jízdy.  
I zde se to ovšem obešlo bez osobního kontaktu, a účastníci výpravy jenom 
intenzivněji vnímali pozornost policistů. 
  
66 Na amerických silnicích je obecně velmi silně přítomna autorita 
dopravních policistů a respekt před nimi, takže je celkem pochopitelné, že ani 
velké a silné stroje nedokázaly české motorkáře vybudit k nedodržování 
rychlostních limitů. Bez předchozího domlouvání je prostě respektovali... Vliv 
na to mělo koneckonců i chování ostatních amerických řidičů. Ti jsou mimochodem 
velmi pozorní a přátelští, takže každé zastavení bylo důvodem k oslovení či 
přátelské debatě a zastávka na neobvyklém místě (kupříkladu na dálnici mimo 
parkoviště) vyvolá téměř okamžitě reakci v podobě nabídky pomoci kolemjedoucími 
řidiči.  
  
66 Mimořádně dobré vztahy jsou právě mezi motorkáři. Všude, kde česká 
výprava jenom na chvíli zastavila, je hned ostatní motorkáři velmi přátelsky 
zdravili a vyptávali se odkud jedou a kam mají namířeno. Zájem se 
několikanásobně ještě zvýšil v okamžiku, kdy se Američané dozvěděli, že 
pocházejí z Česka a cílem jejich cesty je právě jízda po Route 66. To už byli 
doslova nadšeni, zvali Čechy na kafe nebo na koblihu a chtěli se okamžitě k 
výpravě přidat... 
  
66 Potěšující byla rovněž skutečnost, že oba motocykly po celou dobu jízdy 
po Route 66, během níž ujely více než 2600 mil, fungovaly naprosto spolehlivě, 
bez jediné závady. Jejich ovládání přitom není zase až tak jednoduché. Všichni 
tři jezdci (v poslední fázi cesty nahradil Jiří Křenek v sedle Victory Vegasu 
Dalibora Gondíka, který se plánovaně vrátil dříve zpět domů/ si na jejich 
hmotnost a způsob ovládání museli zvykat. Na první pohled to totiž vypadalo, že 
oba stroje jsou určeny především pro jízdu rovně, jakákoliv jiná manipulace, 
jako otáčení na silnici, jízda ve městě a podobně byla docela 
náročná. 
  
66 Fantastickou zkušenost získali účastníci jízdy i v běžném provozu. 
Američtí řidiči jsou totiž nesmírně vstřícní, dávají si přednost a nejsou 
hysteričtí. I ve středu Los Angeles proto neměli Češi na amerických motorkách s 
jízdou žádné problémy. Princip je zřejmě v toleranci -  jede vždy ten, kdo je tam dříve, řidiči 
se podívají navzájem na sebe a jedou. A to je asi také to, co nejvíc schází 
českým řidičům. Američané, přestože řídí velká auta, jsou stále v pohodě a 
vypadá to tak, jako by vůbec nepospíchali. Problémy nemají ani se zdánlivě 
krutými limity rychlosti. Naučili se s nimi žít a proto vzdálenost místa, do 
kterého se svým vozidlem míří, udávají spíše v době jízdy, než v mílích. A tak 
se nesmíte divit, když na otázku „Kolik je to do Las Vegas?“, řidič v Los 
Angeles odpoví: „Jedenáct hodin“... 
  
66 To, co si oba hlavní protagonisté letošní akce „Legendární cestou Route 
66“ - Mirek Backa i Dalibor Gondík - po návratu domů kromě nepřeberného množství 
zážitků jednohlasně pochvalovali, byla perfektní připravenost a zajištění někdy 
dost komplikované cesty. Oba jezdci ocenili zejména to, že díky spolehlivému 
„servisu“ se mohli plně věnovat jízdě, která často probíhala v podmínkách na 
hony vzdálených těm, na které jsou zvyklí z domu, nemuseli se ničím rozptylovat 
a jejich bezpečná jízda po Route 66 nebyla ničím 
ohrožována. 
  
  
  
  
Legendární 
cestou Route 66, ročník 2004, v datech: 
  
Termín 
uskutečnění: duben – říjen  
2004 
 
  
Použité 
motocykly: Mirek Backa 
- Harley Davidson Heritage Softtail, motor čtyřdobý vzduchem chlazený dvouválec, 
zdvihový objem 1500 cm3    
, 4 stupňová             
převodovka, pohon zadního kola ozubeným řemenem. Kotoučové brzdy na obou 
kolech, pohotovostní hmotnost cca 297 kg. Nejvyšší rychlost 160 
km/h. 
  
                        
            
Dalibor Gondík - Victory Vegas 1500, motor 50 st.V Twin cca 1500 ccm, 2 
válce 4 dobý, převodovka 5 stupňová, hmotnost 281 kg, pohon zad.kola ozub. 
Řemenem, kotoučové brzdy na obou kolech. 
  
Doprovodné 
vozidlo: Dodge 
Durango 
  
Celkem ujetá 
vzdálenost: 2 600 mil 
 
  
Nejdelší 
etapa:  cca 400 mil (z Flagstaff do 
Albuquerque  
) 
  
Zvláštní událost : Napadení Jirky Křenka ve vesnici Oatman ve státě 
 
            
 
Účastníci: Mirek 
Backa,  /29/ amatérský 
motorkář,  
 
                  
výherce soutěže, obchodní zástupce /dlažba/, jeho druhý syn se narodil 
týden po návratu z USA 
            
       
 
                 
Dalibor /Dáda/ Gondík /34/, herec a moderátor TV NOVA, bavič, 
v soukromí náruživý motorkář a velký znalec a sběratel  kinematografie, otec syna 
 
                 
 
                 
Jiří Křenek /30/, fotograf, držitel titulu o nejlepší světovou 
automobilovou   fotografii roku 
/vyhlášenou v lednu 2004 v Paříži/, mezi zahraničními novináři 
přezdívaný  „muž s laserem 
v oku“  
 
  
  
Fotografie super kvality 
 najdete v naší fotogalerii ZDE    
				 |