|  Bezpečná jízda začíná u maličkostí 23.2.2005 10:25 - tisková zpráva
 
 
   
 Abychom jezdili bezpečně, neměli bychom zapomínat na celou řadu „maličkostí“. Jednou z nich je například správné nahuštění pneumatik. Málokdo si při jízdě uvědomuje, že právě pneumatiky přenášejí na vozovku hnací a brzdné síly, a to na ploše, která nepřesahuje rozměry čtyř dopisních obálek.  Také proto se i na naše řidiče v konci loňského roku zaměřili technici významného výrobce pneumatik - firmy Michelin. Akce, při které se kontroluje stav a nahuštění pneumatik, má ve Francii již více než šestnáctiletou tradici. U nás se tato akce konala podruhé. Při prvním kontrolním měření na našich silnicích v roce 2003 byli odborníci přímo šokováni. Až 89 % českých řidičů jezdilo podle naměřených výsledků z této akce s podhuštěnými pneumatikami, přičemž ve třech čtvrtinách případů šlo o velmi nebezpečné hodnoty s rozdílem od normálu větším než 0,5 baru.  Loňská akce „Nahustěte své pneumatiky” již dopadla o něco lépe. Nesprávně nahuštěné pneumatiky mělo „jen“ 40 % řidičů. Pětina z nich ale dosáhla kritických hodnot v rozdílu nad 1 bar, což je pro provoz vozidla a jeho okolí velmi nebezpečné. Vždyť podhuštění o jeden bar znamená mimo jiné i čtyři metry rozdílu brzdné dráhy!
 Ačkoli nejsou výsledky kontroly tlaku pneumatik stále uspokojivé, v připravenosti předběhli čeští řidiči Slovensko, Maďarsko, Slovinsko, Rumunsko, ale i Holandsko nebo Anglii, kde technici naměřili nejkritičtější hodnoty. Neuvěřitelných 80 % anglických řidičů mělo špatně nahuštěné pneumatiky a polovina z nich ohrožovala své okolí podhuštěním, kde hodnoty tlaku přesahovaly rozdíly od standardu až o 1 bar. Bezpečnostní zkouškou nejlépe prošli Rakušané, Němci a Švýcaři. Špatně „nahuštěno“ zde měla přibližně desetina testovaných aut.
 Zanedbání péče o správný tlak pneumatik má velice vážné následky. Roztržením pneumatiky začíná skoro každá desátá nehoda na dálnici. Podhuštěná pneumatika má jiný tvar kontaktní plochy – tlak, který vyvíjí na vozovku, tak špatně rozkládá. Způsobuje zhoršení jízdních vlastností, prodlužuje brzdnou dráhu na mokrém povrchu, zkracuje životnost pláště a zvyšuje i valivý odpor, což má za následek větší spotřebu paliva. Ke zlepšení tohoto stále alarmujícího stavu není potřeba žádných výdajů ze strany řidičů, stačí pouze změna přístupu – kontrolovat pneumatiky pravidelně a hustit je správně podle rozměru a zatížení auta. Za rok ztratí pneumatika samovolně až 0,5 baru. Někdy může mít tlak jiné předepsané hodnoty pro přední a zadní nápravu.  Tlak je třeba měřit za studena, když jsou pneumatiky vychladlé. V praxi to znamená počkat s měřením alespoň hodinu po jízdě nebo před měřením jet nejméně dva až tři kilometry velmi pomalu, aby teplota pneumatik klesla.Stačí tedy pravidelně investovat pouze malou chvíli, například při tankování vozidla a zkontrolovat nahuštění pneumatik, případně pneumatiky dohustit.
 tisk info Autosalon Brno 2005 
 
 |