|  Rosice 2005 aneb retardéry, penalizace a jak dlouho trvá „co nejdříve“. 12.9.2005 11:34 - tisková zpráva
 
 
   
 Rally New Balance Rosice u Brna, aneb retardéry, penalizace a jak dlouho trvá „co nejdříve“.   Zdravím všechny příznivce ČMPR i všech automobilových soutěží, malou úvahou nad počínáním rozhodčích a sportovních komisařů v Rosicích.  Moje úvaha se týká jedné maličkosti a tou je údajně neprojetý retardér na začátku  druhé rychlostní zkoušky posádkou č. 25 Dunovský - Škaloud.    Nechci v žádném případě polemizovat o tom, jestli byl, nebo nebyl retardér projetý. Nebyl jsem tam a není to podstatou moji připomínky. Podstatou a nejdůležitější věcí je ta skutečnost, že penalizace za „neprojetí“ retardéru byla započtena do celkového hodnocení až po projetí zmíněné posádky cílem. Soutěž měla celkem devět rychlostních zkoušek. U naší posádky se ve výsledcích žádná penalizace (narozdíl od jiných posádek) do konce soutěže neobjevila – Proč ??? Zdůrazňuji, že jsme v servisní zóně sledovali časy on-line na PC přes internet.    Ve Standartních propozicích FASu pro r. 2005 na str. 31 – retardéry: čl. 19.25.3  je uvedeno, cituji: „Každé nesprávné projetí retardérem musí být zaznamenáno rozhodčím faktu a co nejdříve oznámeno sportovním komisařům. Jména rozhodčích … atd.,“  konec citace.   Uvažuji, jestli termín „co nejdříve“, je po odjetí sedmi rychlostních zkoušek a téměř šesti hodinách rally, ta správná doba.    Žádný jiný prohřešek, za který by náš tým mohl být penalizován, nám oznámen do konce soutěže nebyl a nebyl uveden ani v neoficiálních výsledcích, předaných posádce po projetí cílovou rampou. O nesprávně projetém retardéru jsme se pouze dohadovali při rozboru s posádkou, když jsme hledali důvod penalizace.    Později se tento důvod skutečně objevil i ve výsledcích na internetu. Jako důkaz přikládám i kopii výsledků z cíle soutěže, vydaných v 15:04. Připomínám, že RZ2 se startovala v 8:43 a naše posádka vyrážela na trať 21 minut za první vozem, tedy přibližně v devět hodin dopoledne. Je šest hodin dostatečně dlouhá doba v 21 století?   Jak mohu, jako vedoucí týmu, určit strategii pro dosažení výsledku, když mám vše spočítáno tak, že časy mi vycházejí na dobré umístění a ve finále se mi připočtením 20 sekund, celý výsledek dostane úplně někam jinam?    Nezávodíme jenom tím, že pilot sešlápne plyn naplno a řítí se bezhlavě dopředu. Sledujeme počasí, teplotní podmínky, časy soupeřů a jiné mnoho dalších věcí, podle nichž stanovujeme taktiku a potom vteřinky dle profilu trati samozřejmě počítáme tak, aby posádka mohla i případně ke konci zvolnit. Když neznáme po dlouhou dobu udělenou penalizaci, nemůžeme s ní počítat.    Připočtením  penalizace 20 vteřin, které celou soutěž ve výsledcích neexistovaly, se z 2. místa v SA2, stalo krásné 3.místo.   Pro nezasvěcené, nedošlo k žádnému protestu mezi prvními třemi posádkami, které mezi sebou soupeřily od začátku soutěže. Pořadí se mezi nimi měnilo, všichni se dobře znají, jsou přáteli i mimo závody a navíc první dvě posádky, nemohou výrazně zasáhnout do závěrečného pořadí a výsledků ČMPR. ČMPR 2005 se blíží do cíle, pojede se asi poslední závod ve Fulneku. Začíná se již kalkulovat se získanými body.   Dovolím si nepodloženou úvahu:  Nemohlo by někomu prospět, na poslední chvíli změněné pořadí s nejasnou penalizací a tím i námi méně získaných bodů v závěrečném hodnocení ???    Nedal by se tím předběžně ovlivnit i nějaký budoucí, poslední výsledek  ???    Nemohl by být i v automobilovém sportu nějaký ten „fotbalově - automobilový p. Horník“ ???    ČMPR jedeme druhým rokem, po oba roky se nám daří, máme dobrá umístění a proto mne napadají i další otázky, ale bráním se tomu a nevěřím, že by … !!!   Chci věřit tomu, že došlo k neúmyslnému pochybení a k neúmyslnému opomenutí připsání penalizace do výsledků ihned po nahlášení „neprojetí retardéru“ a ne, až po projetí posádky cílovou rampou  !!!                                                                                          Ivan Škaloud                                                                                     Mladá Boleslav vedoucí týmu RS Poděbrady                                                                                     ivan.skaloud@skoda-auto.cz       
 
 |