|  Nové lehčí a výkonnější převodovky náklaďáků Scania 19.10.2005 13:17 - tisková zpráva
 
 
   
 Praha, 18. října 2005 - Společnost Scania po 15 letech kompletně obmění řadu převodovek. V roce 2006 budou na trh uvedeny nové převodovky, které mají sníženou hmotnost až o 69 kg, vyšší schopnost přenosu točivého momentu a nabízejí zákazníkům výjimečnou flexibilitu při výběru vozidla pro libovolný typ přepravy.   Nové převodovky Scania mají zcela novou konstrukci s plnou integrací systémů Scania Opticruise a Scania Retarder. Tunelová konstrukce je silnější a pevnější než stávající vanová. Přestože nové motory s masivním točivým momentem kladou na převodovky zvýšené nároky, podařilo se také výrazně snížit jejich hmotnost. Za účelem sladění řadicích sil pro hlavní převody byl u prvního rychlostního stupně přidán ke stávajícím dvěma jeden synchronizační kužel navíc.    Systém Scania Retarder je nyní do převodovky plně integrován. Chladič oleje i akumulátor se přesunuly z rámu do zadní části retardéru a uvolnily tak prostor na podvozku pro snazší montáž nástaveb. Výrazně byl zlepšen i výkon retardéru. Maximální brzdný moment se zvýšil o 500 Nm až na 3 500 Nm. Brzdný moment při nízkých otáčkách se zvýšil o 40 procent na 2 100 Nm při 500 ot./min a zkrátily se časy deaktivace.   Tovární systém Scania Opticruise bude dodáván s novým softwarem a novinkou je i vylepšená diagnostika. Pro mechanismus řazení jsou využívány bezdotykové poziční senzory, zajišťující přesnost a spolehlivost.   Nová řada převodovek si zachovává takřka identické převodové poměry, jako mají stávající modely. Výraznou změnou je zesílení obložení spojky ze 3 na 5 mm, a to u všech nákladních vozů Scania. Pokud je vozidlo používáno k lehké dálkové přepravě, lze u spojkového obložení očekávat stejnou životnost jako u celého vozidla.   Masivnější konstrukce a integrované pomocné systémy zvyšují celkovou spolehlivost. Čas potřebný na údržbu převodovky se zkrátí o 15 procent a interval pro výměnu oleje se prodlouží zhruba o polovinu.    Kombinované využití hliníku a oceli v různých částech převodovek vedlo k razantnímu snížení hmotnosti, a to navzdory vyššímu výkonu. Největšího snížení hmotnosti bylo dosaženo                u 12stupňové převodovky, která je ideálním řešením pro fleetové využití, kde se počítá každý kilogram.   Nové převodovky jsou vysoce flexibilní, i co se týče montáže nástaveb. Kapacita výkonu odebíraného ze setrvačníku byla zvýšena o 67 procent. Horní část převodovky je v rovině s rámem, takže montáž nástavby je daleko snazší.   Začátek výroby je plánován na květen 2006 u převodovek s dělenými stupni (12                                 a 12+2stupňových) a na říjen 2006 u převodovek s měnitelnými stupni (8 a 8+1stupňových).          
| Stávající řada | Nová řada | Přenos točivého m. | Snížení hmotnosti |  
| GR801, 8stupňová * | GR875, 8stupňová | 1850 Nm | 7 kg |  
| GR900, 8 + 1stupňová ** | GR905, 8 + 1stupňová ** | 2200 Nm | 29 kg |  
| GRS890, 12stupňová | GRS895, 12stupňová | 2150 Nm | 48 kg |  
| GRS900, 12 + 2stupňová |   |   |   |  
| GRS920, 12 + 2stupňová | GRS905, 12 + 2stupňová | 2700 Nm | 33 kg |  
| GRSO900, 12 + 2stupňová s rychloběhem **  | GRSO905, 12+2stupňová             s rychloběhem | 3000 Nm | 33 kg |    *   bez Scania Retarder ** bez Scania Opticruise   Vylepšená schopnost přenosu točivého momentu znamená, že není zapotřebí speciální verze 12+2stupňové jednotky. Ke všem novým modulárním převodovkám lze přiobjednat systém Scania Retarder. Technologie Scania Opticruise je dostupná i u verze s rychloběhem.   Nová převodovka s rychloběhem je navržena pro jízdu při běžných otáčkách u stavebních vozidel a pro zvládnutí mohutného točivého momentu nejsilnějšího motoru V8.    
     Scania Czech Republic s.r.o.                                     Mmd Public Relations Czech Republic 
 www.scania.cz
 
 
 |