Testy DTM na Masarykově okruhu ve  fotografii      Pavel Jelínek
 
 
 První dubnové dny uvítaly na Masarykově okruhu unikátní okruhové speciály DTM a několik špičkových světových pilotů za jejich volanty. O tom, že patří seriál DTM k tomu nejrychlejšímu, co na Evropském kontinentě jezdí, svědčí už páteční čas Mattiase Ekströma - 1:54,252 - jenž je rychlejší než loňský kvalifikační čas T. Seilera na Saleenu S7-R pro závod FIA GT Championship (1:56,695).  Následující   článeček přebíráme od kolegy  Jiřího Foltýna z jeho  pěkných  stránek www.foltyn.cz. Další  fotky z uvedených testů najdete u  něj na jeho stránkách. 
 
  Co se týče jezdecké sestavy, měl jsem možnost na okruhu při práci vidět nejen nedávného pilota F1 Heinze-Haralde Frentzena s Oplem Vectra GTS V8 , ale i jednoho z nejlepších jezdců této třídy Franka Bielu, Bernda Schneidera, Laurenta Aiella, zmíněného nejrychlejšího z pátku Mattiase Ekströma, Toma Kristensena a další superhvězdy. V DTM se prohání také zástupce u nás známé závodnické rodiny z bývalého NDR Stefan Mücke a letos se mezi tuto elitu dostal jako nováček mladý Jarek Janiš. 
 
  Vozy DTM jsou vlastně jakýmisi siluetami seriově vyráběných vozů německé produkce. Je pro ně společné, že používají motory V8 o objemu 4000 ccm s restriktory 2x28 mm, používají 6-ti stupňovou sekvenčně řazenou převodovku a jejich váha včetně jezdce je stanovena na 1080 kg. Diferenciál je mechanicky "zašpérovaný". Všechny vozy používají pro letošní sezónu nové pneumatiky Dunlop odvozené od řady SP Sport Maxx. Suché i mokré gumy DTM mají rozměry vpředu 265/660 R18 a vzadu 280/660 R18. 
 
  Nutné aerodynamické prvky dělají ze serivých tvarů vozu na pohled dravá monstra. Velký důraz byl dán na řešení chlazení brzd a dosažení co největšího přítlaku na vozovku. Zvětšený rozchod kol a velké pneumatiky podmínily tvar blatníků. Z původních vozů přes vzhledovou podobu mnoho nezbylo. 
 
 
  Jarek Janiš startuje s ostře žlutým AMG Mercedesem SLK stáje Rosberg. V DTM pro letošní rok je zapsáno 8 stájí s 21 jezdci. Vzhledem k tomu, že na každém okruhu se dostanou pod 2 minuty na kolo, je určitě po celý závod na co koukat. 
 
 
  Pro všechny vozy jsou typické aerodynamické "prolisy" v bocích karoserie, kterými se odvádí vzduch převážně od brzd, ale i z motorového prostoru. Je jasné, že původní podlahová plošina přišla dost zkrátka. 
 
  Zadní přítlačné křídlo je striktně vymezeno předpisy. Že něco vydrží dokazovali mechanici, kteří jej používali k odtlačení vozu do boxu.  Proudění vzduchu pod vozem je stejně jako u všech "lepších" okruhových "plecháčů" usměrňováno podélnými ploutvemi, vířený vzduch zadními koly usměrňují a odvádí lety osvědčené "krabice". 
 
 
  Šasi vozu je značně vyztuženo masivními trubkami a tvoří tuhý celek od rámu pro motor, přes klec pilota až k rámu pro zavěšení zadní nápravy. Zbytek jsou rozvody vzduchu a další aerodynamické prvky. Vše pak obaleno laminátovými povrchovými díly. Na obrázku uchycení motoru a příďová část Mercedesu. 
 
  Obdobně je řešeno i konkurenční Audi. Během chvilky jdou všechny povrchové díly odejmout díky rychloupínačům a všechny mechanické díly jsou spolehlivě přístupny. Geometrie se seřizuje pod kontrolou počítače. 
 
  I zadní dveře jsou jen odnímatelnou částí stavebnice a jejich vnitřní část je tvarovaná k přivádění vzduchu k brzdám. 
 
 
  Brzdy patří k silným stránkám vozů DTM. Používají se karbonové kotouče vpředu 380 mm a vzadu 340 mm průměr. Na konci cílové rovinky vozy DTM začínaly brzdit o nějakých 30 metrů později než vozy FIA GT (i když ty asi brzdí z vyšší rychlosti). DTM byly pro Brno nastaveny tak, že nejvyšší rychlost byla na konci rovinky 260 km/h. 
  V tabulce uvádím přehled některých technických parametrů vozů DTM. vůz výkon (k/ ot./min.) kroutící moment (Nm / ot./min.) rozměry vozu (mm) rozvor (mm) objem nádrže (l)  Audi A4 DTM 460 500 4800x1850x1200 70  Opel Astra V8 Coupé 470/6800 510/5500 4470x1850x1250 2700 70  Opel Vectra GTS V8 476  AMG Mercedes C 470/7500 4765x1845x1255 2790 65  AMG Mercedes CLK 460/7500 4690x1845x1255 2695 65 
 
 
  
 
  A závěrem v pátek dosažené časy:  1. M. Ekström, Audi A4 DTM, 1:54,252  2. T. Kristensen, Audi A4 DTM, 1:54,326  3. F. Biela, Audi A4 DTM, 1:54,421  4. G. Paffett, AMG-Mercedes C-Klasse, 1:54,542  5. L. Aiello, Opel Vectra GTS V8, 1:54,642  6. B. Schneider, AMG-Mercedes C-Klasse, 1:54,768  7. H.H. Frentzen, Opel Vectra GTS V8, 1:54,837  8. T. Scheider, Opel Vectra GTS V8, 1:55,570  9. S. Mücke, AMG-Mercedes CLK-DTM, 1:56,001  10. J. Janis, AMG-Mercedes CLK-DTM, 1:57,987  
Jiří Foltýn 
www.foltyn.cz 
Oficiální stránky DTM s kompletními výsledky, informacemi i v češtině a s fotogalerií: www.dtm.de 
    
				 |