|  Následná úmrtí na českých silnicích 12.4.2006 12:02 - tisková zpráva
 
 
   
 Statistiky dopravní nehodovosti jsou se zájmem, ale i s obavami, sledovány nejen dopravní policií, ale i širokou veřejností. Dokumentují totiž fenomén naší doby, který negativně ovlivňuje nejen životy mnoha z nás, ale má dopad i na ekonomickou situaci. Nejvíce sledován je údaj o počtu mrtvých na českých silnicích. I přesto, že se v posledních letech poněkud snižuje, stále zůstává největším zabijákem především mladších lidí. Na svědomí má přibližně 6x více obětí než vraždy.  
 Zveřejňované údaje ale uvádějí jen počty mrtvých bezprostředně při autonehodě. A toto číslo je poněkud zavádějící. Nejsou v něm obsaženy oběti, které zemřou také na následek zranění při dopravní nehodě, ale až po určitém časovém prodlení.   
 V České republice v policejní evidenci nehod se od r. 1980 paralelně sledují osoby, které zemřely na následky zranění utrpěných při nehodách v silničním provozu v době od 24 hod. do 30 dnů. Zavedení 30 denní doby pro sledování osob zúčastněných na nehodách umožňuje objektivnější a ucelenější pohled na následky nehod zaviněných jednotlivými účastníky silničního provozu. Tato praxe je v souladu s doporučením Evropské hospodářské komise OSN a je běžná ve většině zemí EU. 
 Podle údajů systému počítačové evidence nehod v silničním provozu šetřila Policie ČR v roce 2005 celkem 199 262 nehod, při kterých bylo 1 127 osob usmrceno, 4 396 těžce zraněno a 27 974 osob zraněno lehce. Tyto údaje odpovídají skutečnosti zjištěné do 24 hod. po nehodě. Následně, tj. v době od 24 hod. do 30 dnů po nehodě však zemřelo ještě dalších 159 osob, tj. 14,1% z počtu zemřelých do 24 hodin. Oproti r. 2004 je počet následně zemřelých nižší o 8 osob. Celkem tedy zahynulo při nehodách v silničním provozu v r. 2005 na území ČR 1 286 osob - o 96 osob méně (tj. o 6,95% ), než v r. 2004.  V následujícím přehledu je uveden vývoj počtu následně zemřelých osob i počtu osob, které zemřely do 24 hod. po nehodě od r. 1980. V roce 2005 se stalo 25 239 nehod, při kterých došlo k usmrcení nebo zranění zúčastněných osob.   
|  rok | Počet usmrcených osob |  
| do 24 hodin po nehodě | Od 24 hodin do 30 dnů po nehodě | Celkem |  
| 1980 |   1 013 |      248 | 1 261 |  
| 1981 |      943 |      256 | 1 199 |  
| 1982 |     898 |      160 | 1 058 |  
| 1983 |     871 |      179 | 1 050 |  
| 1984 |     786 |      142 |    928 |  
| 1985 |     835 |      152 |    987 |  
| 1986 |     768 |      128 |    896 |  
| 1987 |     766 |      149 |    915 |  
| 1988 |     810 |      146 |    956 |  
| 1989 |     914 |      164 | 1 078 |  
| 1990 |  1 173 |      118 | 1 291 |  
| 1991 |  1 194 |      137 | 1 331 |  
| 1992 |  1 395 |      137 | 1 532 |  
| 1993 |  1 355 |      169 | 1 524 |  
| 1994 |  1 473 |      164 | 1 637 |  
| 1995 |  1 384 |      204 | 1 588 |  
| 1996 |  1 386 |      182 | 1 568 |  
| 1997 |  1 411 |      186 | 1 597 |  
| 1998 |  1 204 |      156 | 1 360 |  
| 1999 |  1 322 |      133 | 1 455 |  
| 2000 |  1 336 |      150 | 1 486 |  
| 2001 |  1 219 |      115 | 1 334 |  
| 2002 |  1 314 |      117 | 1 431 |  
| 2003 |  1 319 |      128 | 1 447 |  
| 2004 |  1 215 |      167 | 1 382 |  
| 2005 |  1 127 |      159 | 1 286 |      Nejvyšší počet následně zemřelých osob byl v r. 1981. Nejpříznivější hodnota pak v roce 2001.    Pavel Kuchálik řed. odboru vnějších vztahů a komunikace ÚAMK a.s.
 
 |