C-Métisse je vůz vyšší třídy, 
jež nabízí cestujícím příkladné pohodlí a umožňuje příjemné cestování ve 
velkorysém vnitřním prostoru čalouněném efektní bílou 
kůží.
 
 
C-MÉTISSE, BOHATSTVÍ DOJMŮ A 
POŽITEK Z JÍZDY  
 
 
Vše na C-Métisse slibuje hluboký a 
působivý zážitek. 
Elegantní proporce a plynulost jeho 
linií vytvářejí harmonii a zároveň vyjadřují určitou sílu. Speciální kinematika 
jeho otvíravých částí fascinuje a láká k usednutí do vozu. A konečně vnitřní 
zařízení využívající ušlechtilých materiálů, samostatná a pohodlná sedadla a 
vyspělá technologie jsou schopné uspokojit nároky řidiče i zajistit naprostou 
pohodu  všech tří 
spolucestujících.
 
Kupé s ušlechtilým designem
 
První, co pocítíte po spatření 
C-Métisse, je ohromení. S délkou (4,74 m), šířkou (2 m) a výškou (1,24 m) 
působí jako umělecké dílo zdatného sochaře a vzbuzuje téměř okamžitý respekt. 
Když však poněkud poodstoupíte, respekt se mísí s neodolatelným kouzlem a 
tajemnou přitažlivostí.
Podběhy zadních kol, kapota nebo záď se 
zavazadlovým prostorem a oblé tvary připomínají muskulaturu atleta a slibují 
nevšední zážitek. 
 
Dynamický charakter vozu C-Métisse 
klame tělem, dokonce i když stojí, máte pocit pohybu. Dlouhou přídí karoserie, 
jež nemá vzadu téměř žádný přesah, připomíná C-Métisse vyváženost vozů ze 
zlatých dob automobilového cestování.
 
Pohled na linie C-Métisse umožňuje 
rovněž odhalit snahu o optimální aerodynamické tvary, jež spojují úsilí o 
snížení spotřeby i škodlivých  emisí 
a zároveň dokonale využívají poslední technické vymoženosti. Samonatáčecí 
světlomety, rámující masku chladiče se stylizovanými šípy, jsou vybaveny řadou 
světelných diod, jež se rozsvěcují postupně podle úhlu natočení volantu a 
rychlosti vozu a umožňují dosáhnout optimálního osvětlení při noční jízdě na 
silnici plné zatáček. 
 
Pneumatiky Michelin, osazené na kola s centrální maticí, 
zdůrazňují sportovní charakter vozu. Zároveň tvoří součást celkové koncepce 
vozu, je kladen důraz na jejich aerodynamické vlastnosti a přispívají tak 
významně k dosažení vynikajícího koeficientu odporu vzduchu 
(Cx  0,30). 
 
Senzační způsob otvírání usnadňující vstup do vozu 
 
C-Métisse překvapí použitými 
technickými řešeními, zejména pokud jde o systém otvírání dveří. 
 
Prvním překvapením je, že vůz, ač jinak 
dokonalý představitel typu kupé, má také zadní dveře. 
Druhé spočívá v opravdové pastvě 
pro oči při otevírání dveří, kdy cestující jsou vtaženi do děje velmi 
působivě : přední dveře se otvírají jako racčí křídla, zatímco zadní 
sledují spíše vrtulovitou dráhu. 
 
Kromě neobvyklého vizuálního 
zážitku toto řešení usnadňuje vstup na palubu a k efektnímu „představení“ 
tak přidává i účelnost. Při otvírání se totiž částečně odsouvá také střecha, což 
je hlavní překážka vstupu do mimořádně nízkých vozidel, a slouží jako 
příklad zdařilého řešení přístupu u tohoto typu 
vozů.
Celkový vzhled ještě vylepšuje 
kosodélníkové otvírání zavazadlového prostoru.
 
 
Místo pro řidiče přizpůsobené jeho 
potřebám
 
Technologický vývoj byl u místa řidiče využit s cílem umožnit mu 
maximální soustředění na řízení a zajistit, aby mu pobyt za volantem byl 
potěšením.  
 
Řidič má k dispozici toto vybavení 
:
 
- volant s pevným středem a 
centrálními ovládacími prvky, kde veškeré hlavní funkce jsou pohodlně na dosah 
ruky, což ještě dále usnadňuje řízení (rádio, omezovač rychlosti, palubní 
počítač, osvětlení, blikače a stěrače). Toto uspořádání, stejně jako přítomnost 
řadicích pádel umožňujících měnit rychlost pod volantem, šetří řidiči veškeré 
zbytečné pohyby a zajišťuje mu tak výjimečné potěšení z řízení 
;
 
- tlačítka ovladačů a startéru umístěná 
na střední konzole posilují dojem, že sedíte ve stíhačce 
;
 
- poloha při řízení je volena s ohledem na 
optimální pozici řidičových očí, proto je jeho sedadlo vybaveno jedinečným 
seřizováním výšky, umožňujícím dosáhnout optimální bod, dále je zde odpružená 
opěrka hlavy opírající se o strop a elektrické ovládání seřízení koženého 
volantu a hliníkového pedálu. Toto inovativní řešení místa pro řidiče umožňuje 
optimální polohu při řízení při zachování prostoru pro cestující 
vzadu. 
 
Toto vyspělé technické vybavení se 
dokonale pojí s designem místa řidiče, jež charakterizuje originální 
centrální konzola rozdělená do pěti oddílů, kde je umístěna hliníková řadicí 
páka a takové ovládací prvky, jako je navigace, seřízení sedadla, volantu a 
pedálů, otvírání kufru, seřizování výšky vozu (odpružení) a také sportovní režim 
odpružení.
Centrální konzola pokračuje do prostoru 
pro cestující v podobě tří prosvětlených pruhů, jež informují cestující hrou 
světla o režimu použitého hybridního pohonu  (režim ZEV – Zero Emission Vehicle –, 
nabíjení, funkce « boost »…). Světla doplňuje zvuková signalizace po 
otevření dveří, jež doprovází určité úkony řidiče (příchod na palubu, startování 
vozidla, navigace v palubním počítači ) a informují ho o použití 
aerodynamických přídavných prvků. Tato úprava dodává C-Métisse další živý 
rozměr. Vůz tak překračuje obvyklý chlad technologického objektu a získává 
charakter blížící se živé bytosti.
 
Velkorysý prostor pro cestující
 
Prostor pro tři cestující, čalouněný 
bílou kůží, byl pojednán velice ušlechtile a vytváří působivě jasnou 
atmosféru.
 
Design tří samostatných sedadel působí 
velice lehce. Tento pocit posilují letecké tvary a prostornost koženého 
interiéru s hliníkovými prvky, jenž potvrzuje sounáležitost  C-Métisse se světem výjimečných 
vozidel.
 
S ohledem 
na pohodlí cestujících je každé sedadlo vybaveno samostatnou regulací 
klimatizace, jejíž ovládací prvky jsou plasticky vyznačeny v kůži opěrek na 
vnitřní straně dveří, a individuálním osvětlením ve stropě. 
Díky velkorysému, dokonale využitému 
rozvoru (3 m) mají cestující výhodu pohodlí, pro daný typ vozu zcela nezvyklého, 
zejména pak prostoru pro kolena odpovídajícího  standardu pro limuzíny. 
 
Prostory pro 
zavazadla jsou vyloženy kůží a jsou sladěné s prostorem pro cestující. Kromě 
zadního kufru s kosodélníkovým otvíráním mohou cestující C-Métisse využít dvou 
prostorů za předními koly, které umožňují umístit zavazadla v jedné linii, 
což je koncepce realizovaná výhradně pro tento koncept.  
 
  
 
VYNIKAJÍCÍ VÝKON A RESPEKT 
K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ  
 
 
 
C-Métisse je inteligentní vozidlo 
kombinující :
-          
hybridní dieselovou 
trakci,
-          
optimální 
aerodynamiku,
-          
omezenou 
hmotnost.
Toto spojení mu umožňuje dosáhnout 
pozoruhodných výkonů, snižovat spotřebu a plně respektovat životní 
prostředí.
 
Hybridizace 
dieselu ve službách životního prostředí, radosti z jízdy a 
bezpečnosti
 
C-Métisse má hybridní dieselovou 
trakci, která spojuje :
 
- tepelný dieselový motor: V6 HDi FAP, 
spojený s automatickou šestistupňovou převodovkou, jež pohání přední kola a 
má výkon 150 kW (208 k),
 
- dva elektrické motory integrované do 
zadních kol a dosahující jednotlivě točivého momentu 400 Nm a jednotlivého 
výkonu 15 kW (20 k).
 
Dieselová hybridizace umožňuje 
C-Métisse respektovat životní prostředí. To platí zejména při použití 
k jízdám ve městě s režimem   ZEV (Zero Emission Vehicle), jenž 
umožňuje jet plně v elektrickém režimu, a to velice tiše (v rozmezí 3 km až 
30 km/h); hodí se také na silnice vyžadující střídání zrychlení a zpomalení, kde 
hybridizace umožňuje omezit spotřebu tak, že harmonizuje využití obou druhů 
energie.
Na dálnicích podává tepelný dieselový 
motor V6 HDi s FAP (filtr pevných částic) díky  svým vlastnostem vynikající 
výkon.
Díky kontrole spotřeby a tedy i emisí 
dosahuje C‑Métisse úroveň spotřeby ve smíšeném cyklu 6,5 l/ 100 km a emisí 
CO2  174 
g/km.
 
Pohodlí při řízení, jež zůstává středem 
zájmu automobilistů, nedoznalo žádné újmy. Při významném sešlápnutí plynového 
pedálu a okamžité potřebě momentu spojuje funkce  « boost » točivý moment 
tepelného motoru s momenty elektrických motorů a umožňuje C-Métisse 
dosáhnout výkonů hodných sportovního vozu, aniž to vede ke zvýšení spotřeby. 
Zrychlení z 0 na 100 km/h je dosaženo za 6,2 s, při rozjetí z 0 je 
vzdálenost 1 000 m dosažena za 25,4 sekundy.
Spíše než hledání maximální rychlosti, 
která se za normálních podmínek provozu stejně nedá využít, dávali tvůrci 
přednost potěšení z řízení s hladkou a rychlou akcelerací. Například zrychlení z 80 na 120 km/h je dosaženo za 4,2 
sekundy.
Během režimu « boost» jede navíc 
vůz na pohon všech 4 kol, protože elektrické motory pohánějí zadní kola a 
tepelný motor kola přední: mobilita je tak perfektně 
zajištěna.
 
C-Métisse může rovněž zapnout 
elektrické motory a přejít k pohonu na čtyři kola v případě, že čidla 
ESP signalizují problémy s adhezí k vozovce. Jejich spuštění tak 
umožňuje řidiči využívat zvýšené mobility a za všech podmínek bezpečně využívat 
potenciálu C-Métisse.
 
Kromě motorů je trakce tvořena sadou 
baterií s vysokým napětím, jež slouží k napájení elektrických motorů. 
Sada baterií je umístěna ve střední části vozu a je dobíjena elektrickými motory 
v decelerační fázi, kdy mění kinetickou energii vozidla na 
elektrickou.
Systém kontroly trakce a brzdění, 
skutečné „nervové centrum“ systému, řídí automaticky energetickou konfiguraci: 
přechod ze 2 na 4 poháněná kola, rekuperaci energie a dobíjení 
baterie.
 
Optimální 
aerodynamika umožňuje skloubit výkon s respektem k životnímu prostředí 
 
Předmětem zvláštní péče byla 
aerodynamika a plynulost linií, silné stránky značky, a to s cílem zvýšit 
dynamismus  C-Métisse, zajistit 
efektivnost chování vozidla při jízdě a sladit vysokou výkonnost 
s respektováním životního prostředí. 
 
Pro tvary C-Métisse je proto 
charakteristické, že spojují estetickou krásu s dynamickým výkonem. 
C-Métisse dosahuje díky svým plynulým křivkám a řadě technických inovací, jako 
jsou vybrání v přední části vozu umožňující lepší proudění vzduchu, plochá 
spodní část pod vozem, dvě zatažitelná přídavná křidélka a usměrňovač proudění 
vzduchu vzadu na pevném křídle, aerodynamického koeficientu Cx 0,30. Všechna 
tato zařízení rovněž tlumí vztlak, neboť zvyšují adhezi vozu k povrchu vozovky a 
zvyšují jeho stabilitu na silnici.
 
Omezená hmotnost: sladění dynamičnosti a nízké spotřeby  
 
Váha vozidla byla významně snížena 
s cílem sladit dynamičnost s nízkou 
spotřebou.
 
Díky použití karbonové karosérie a 
karbonové nosné mříže pro hnací jednotku a přední nápravu váží C-Métisse pouhých 
1 400 kg, a to i s bateriemi, což je s ohledem na jeho rozměry 
pozoruhodné.
 
Na tomto výsledku se podílí 
architektura trakce. Použití elektrických motorů v předních kolech a 
umístění baterií uprostřed vozu totiž dovoluje dokonalé rozložení hmotností mezi 
přední a zadní částí vozu a optimalizuje chování na silnici. 
 
 
 
 
C-Métisse udivuje stylem, uchvátí svým hybridním dieselovým motorem a 
jeho výkonem a dokonale spojuje ekologii s dojmy a potěšením z jízdy. 
Tento způsob překonávání předsudků dokládá odhodlání Citroënu nabízet vozidla 
jdoucí s dobou a zároveň nezapomínat na to hlavní: na potěšení 
z jízdy.
 
 
 
 
 
TECHNICKÁ 
CHARAKTERISTIKA
 
 
 
 
·        
Rozměry 
 
Délka : 4 740 
mm
Šířka : 2 000 
mm
Výška : 1 240 
mm
Rozvor : 3000 mm  
     Celková hmotnost s 
nákladem : 1 400 kg (i s bateriemi)
 
·        
Výkon a 
spotřeba
0 až 400 m : 14,2 
sekundy
0 až 1000 m : 25,4 
sekundy
0 až 100 km/h : 6,2 
sekundy
30 až 60 km/h : 1,9 
sekundy
80 až 120 km/h : 4,2 
sekundy
Maximální rychlost : 250 
km/h
Smíšená spotřeba : 6,5 l/100 
km
Emise CO2: 174 
g/km
 
·        
Hybridní dieselová trakce 
Dieselový motor V6 HDi 150 kW (208 k) s 
FAP a 6-ti stupňovou převodovkou
V zadních kolech dva elektrické 
motory :
- jednotlivý točivý moment 400 Nm 
- jednotlivý výkon 15 kW (20 
k)
Režim ZEV (od 3 km do 30 
km/h)
 
·        
Aerodynamické vybavení 
Plochý základ
Aerodynamické lopatky vpředu 
Dvě zatažitelná křidélka vzadu 
Zadní usměrňovač vzduchu  na 
pevném křídle
 
Cx : 0,30
SCx : 0,6 m²
Cz : - 
0,1
 
Hydraulické 
odpružení
Nápravy dvojité 
trojúhelníkovité na čtyři kola
Pneumatiky Michelin speciální 
255/40/R20 
 
·        
Hlavní 
vybavení
Volant s pevným středem a 
centrálními ovládacími prvky
6-ti stupňová manuální převodovka, 
s ovládáním pádly pod volantem a možností volby automatického režimu  s ovládáním řadící pákou na středním 
sloupku řízení 
Samonatáčecí 
světlomety
Volant a pedálové ústrojí 
s elektrickým ovládáním 
Hliníková kola s centrální 
maticí
 
 
PR