www.car.cz
 

Novinky pro cesty do zahraničí
     1.8.2007 11:21 - tisková zpráva


Polsko

Od 17. 4. 2007 vstoupilo v platnost celoroční svíceni po 24 hodin denně pro osobní automobily.

Slovensko

U našich sousedů platí povinnost vozit reflexní vestu pro všechna čtyřkolová vozidla. V případě nehody musí řidič mít tuto vestu uvnitř a vystupovat již oblečen. Jestliže vozidlo nebude vybaveno tímto bezpečnostním prvkem, může řidič očekávat pokutu od 50 do 150 EUR.

Slovinsko

Svítit se musí 24 hodin denně. Pokuty jsou dost vysoké: bezpečnostní pásy a telefonování za jízdy 84 €, rychlost od 42 do 504 €, špatné parkování 42 €, jízda na červenou 252 € a jízda pod vlivem alkoholu od 126 do 504 € (zadržení řidičského průkazu).

Chorvatsko

Pokuty (v chorvatských kunách): překročení rychlosti od 300 do 3000 HRK, jízda pod vlivem alkoholu od 500 do 3000 HRK, bezpečnostní pásy/telefonování za jízdy 500 HRK, špatné parkování 300-500 HRK.

Řecko

Na dálnici mohou jet osobní automobily maximálně 120 km/h. Pokuty za překročení rychlosti od 32 až do 155€, jízda pod vlivem alkoholu od 68 až do 624 € (u horní hranice až na 2 měsíce do vězení).

Itálie

Na dálnicích a rychlostních silnicích musí řidiči uvolnit pravý pruh policii a sanitkám. Pokuty: špatné parkování 36-148€, překročení rychlosti 36-1485 € (u horní hranice odebrání řidičského průkazu až na tři měsíce), jízda pod vlivem alkoholu 281-1123 €, jízda na červenou 148-594 €.

Aktuální změny a podrobné informace najdete na internetových stránkách http://www.uamk.cz, turistické informace.

Pro větší bezpečnost provozu a jízdní komfort

V nedaleké budoucnosti bude hrát ústřední roli u asistenčních systémů pro řidiče nová generace videosenzorů. Tyto videosenzory podporují vidění řidiče a pomáhají mu, aby se v obtížných situacích koncentroval na to podstatné. V oblasti zádě vozidla může videosenzorika v nejjednodušší variantě podporovat například pomoc při parkování na bázi ultrazvuku, nebo procesy při popojíždění. Další příkladné asistenční funkce kontrolují udržování jízdní stopy a rozšiřují komfort dnes již zaváděných systémů Adaptive Cruise Control (ACC), kde se jedná o další videosystém v přední části vozidla.

Videokamera pro použití v automobilech je zabudována za sklem stejně nenápadně, jako například již známý rentgenový senzor. Kamera se nachází ve stíraném poli čelního skla, její zorné pole udržují stírače bez nečistot a kapek vody.

U obrazového senzoru digitální kamery sází výrobce na moderní polovodičovou techniku CMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor). Dopadající světlo převádějí světelné prvky senzoru (pixely), na elektrické náboje. Náboje se potom převádějí v analogově-digitálním převodu pro každý jednotlivý pixel na informace o světlosti. Senzory CMOS oddělují také velmi světlé světelné vlny jasně od pozadí a představují tak celkový obrázek bez přesvětlení. Kamera se tak pro použití v automobilu nejlépe hodí. Zachycuje oblast před vozidlem a může v kombinaci s výkonným počítačem a komplexním zpracováním obrazu, různými způsoby podporovat řidiče.

Videokamera tak například detekuje průběh jízdní dráhy a její ohraničení pro rozeznání jízdní stopy. Rychlý počítač přitom zpracovává obrazové signály zachycené kamerou. Pracuje se speciálním softwarem a využívá modelové znalosti, například o charakteristických (a proto pravděpodobných) průbězích silnic nebo tvarech křižovatek. Jestliže systém rozpozná, že se vozidlo neúmyslně odchyluje od jízdní dráhy, varuje řidiče. V závislosti na aplikaci se to děje například akusticky, pulzujícím sedadlem nebo vibracemi ve volantu.

Další generace systému na rozeznávání jízdní stopy bude rozšířena o funkce asistenta udržování jízdní stopy. Cílenými řídicími pohyby bude potom podporovat řidiče, když bude hrozit, že se vozidlo nechtěně odchýlí z jízdní stopy. Včasným varováním před nebezpečími a v případě nouze aktivní podporou mohou asistenční systémy snižovat nebezpečí vzniku nehody. Avšak řidič nadále zůstává "pánem dění". Může kdykoliv sám zasáhnout, podporu systému překrýt nebo systém kompletně vypnout.

Kromě rozeznání a udržování jízdní stopy přidávají vývojáři čelní videokameře ještě další asistenční funkce. Propojení s videosystémem je například bezpodmínečně nutné pro budoucí rozšíření ACC. Vysoký výkon počítače a speciální rozhraní mezi kamerou a řídicí jednotkou zajišťuje odolnost a bezporuchovost systému při velmi vysokém přenosovém výkonu.

Asistenční systémy pro řidiče s videosenzorikou značně zvyšují bezpečnost silniční dopravy a jízdní komfort. Se svými přesvědčivými funkcemi se v budoucnu budou používat v mnohých vozidlech všech tržních segmentů. Dnes již například v laboratořích společnosti Bosch, která se vývojem těchto systému zabývá společně se svým partnerem, společností Kyocera, vzniká další generace videotechniky. Kameru ve tvaru krychle s délkou hrany pouze tři centimetry bude možné integrovat do vozidla ještě mnohem nenápadněji.

Infoservis UAMK


 
 
Fotogalerie:   XVI. Historic Vltava rallye - foto Václav Dufek

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose