www.car.cz
 

ÚAMK představuje projekt „ALKOKÁRA i na veletrhu v Brně
     3.10.2007 12:13 - tisková zpráva


Dovolte, abych Vás seznámil s projektem, který ÚAMK pracovně nazval „ALKOKÁRA“. Jedná se o počin zapadající do našich aktivit v oblasti prevence bezpečnosti silničního provozu a konkrétně do oblasti boje proti alkoholu za volantem. Ten se stává jednou z hlavních příčin úmrtí na českých silnicích a podle statistik se četnost těchto případů v poslední době zvyšuje. Swiss Replica Watches

„ALKOKÁRA“ je ojedinělé technické zařízení, z jehož pomocí lze simulovat řízení reálně jedoucího dopravního prostředku pod vlivem alkoholu. Popis a technické specifikace najdete v další části tohoto materiálu. Tvůrcem zařízení je společnost Toyota a provozovatelem nové evropské sdružení Evropské komise TOP 25.

Ve spolupráci s těmito subjekty připravuje ÚAMK praktickou prezentaci tohoto zařízení (neboli simulátoru) v průběhu konání Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně, ve dnech 1. – 5. října tohoto roku.Následně bude zařízení představeno široké veřejnosti v Praze. Prezentace se uskuteční v sobotu 6.10. na parkovišti v Šolínově ulici, v bezprostřední blízkosti Vítězného náměstí („Kulaťák“) na Praze 6, a to v době od 11 do 15 hodin.

Je zřejmé, že se jedná o divácky zajímavou a občansky prospěšnou akci, která si, podle našeho hlubokého přesvědčení, zaslouží širokou publicitu. Proto se na Vás obracím s prosbou o zvážení medializace této akce (až již brněnské, či pražské), která svým charakterem zapadá do diskusí o aspektech bezpečnosti silničního provozu, která je v poslední době – vzhledem ke zhoršující se situaci na českých silnicích – čím dál častější.



Pavel Kuchálik
řed. odboru vnějších vztahů a komunikace
ÚAMK a.s.

A. ÚVOD

TOP-25 je nové evropské sdružení, které zahájilo svoji činnost v říjnu 2006 ve spolupráci s partnery Toyotou a Evropskou komisí. Cílem sdružení je pomoc rozvoji národních a místních organizací v oblasti bezpečnosti silničního provozu poskytnutím kvalitního materiálu pro lepší efektivnost výchovy mladých řidičů.

Hlavním úkolem TOP-25 je ukázat mladým evropským lidem jak je důležité stavět se k řízení zodpovědně a tím snížit počet silničních nehod. K dosažení tohoto cíle jsme potřebovali nalézt nástroj, který by byl zároveň zábavný, jednoduchý při použití a instruktivní. K tomu TOP-25 vyvinul projekt:”Alkokáry”.


Alkokára je nový nástroj, který umožní v reálném čase simulaci účinků řízení pod vlivem. Případný řidič má v našem stroji možnost za střízliva zkusit, jaké to je být v těchto nepříjemných podmínkách za volantem. Je to převratná a velmi působivá aktivita… Naše Alkokára vypadá jako normální motokára, ale jedná se o výchovný nástroj, který je velmi účinný ve vysvětlování rizik řízení v opilosti. Tento nový nástroj dovoluje mladým a budoucím řidičům vyzkoušet, jaké to je řídit v opilství. Simulace alkoholového efektu při řízení je senzační! Kára je vybavena zabudovaným počítačem, který po spuštění vytváří reakce krátkodobého zpožděného reflexu. Je to napodobení řízení vozidla pod vlivem alkoholu.

Nejprve mladí zájemci vyslechnou krátké vysvětlení o funkci Alkokáry a celého průběhu akce. Dáte jim rady, které jsou shrnuty v tomto manuálu a v “ ideální simulaci”. Po této instruktáži si zájemci musí nasadit ochrannou helmu a ochranné brýle. Oblečení těchto bezpečnostních doplňků je nezbytné z didaktického hlediska: "ať už v naší alkokáře či v jiném vozidle, než vyjedete, musíte se správně zabezpečit.”
Pak si účastníci sednou do Alkokáry (max. 2 osoby: řidič a pasažér) a samozřejmě si před akcí zapnou bezpečnostní pásy.

Jeden z instruktorů stojící ve středu dráhy seznámí zájemce s alkokárou a dále potom i s tratí za normálního stavu. Jakmile řidič zvládne řízení motokáry, instruktor bez jakéhokoli varování přepne počítač na stav “opilosti”. Udělá to pomocí dálkového ovládání na vzdálenost cca 10 m. V tomto okamžiku zabudovaný počítač přemění povely řidiče tak, jako by byl pod vlivem alkoholu. Řidič stále udržuje kontrolu nad alkokárou, ale vozidlo reaguje tak, jako kdyby byl pod vlivem alkoholu; alkokára reaguje jakby byl řidič opilý či vyčerpaný a to se všemi důsledky : delší reakční čas, ztráta kontroly, špatný odhad vzdálenosti, opožděné brždění..

Alkokára dává každému příležitost, aby objevil sám na sobě, jaké důsledky může mít řízení automobilu pod vlivem alkoholu, aniž by došlo k reálnému nebezpečí. Toto je experiment vlivu alkoholu v podmínkách absolutního bezpečí.!

Motokára simuluje řízení pod vlivem alkoholu od minimálního po velké množství. Cílem není upozornit na výši hladiny alkoholu v krvi, ale vyslat naprosto jasnou zprávu: nikdy neřiď pod vlivem alkoholu! Pro vaši informaci, jedna sklenka alkoholu může stačit, abyste se ocitli v lehkém opojení. Jak můžete plně ovládat kontrolu vozidla, když jste v náladě?

Mějte na paměti: sdělovaná zpráva má být nejen profesionální a efektivní, ale podaná mladistvým a přístupným způsobem, založeným na pocitu dialogu mladých lidí. Zpráva vynechává jakékoli soudy, jakýkoli rodičovský tón, nebo dokonce kázání morálky.
Alkokára vám také umožní podělit se o Vaše znalosti a osobní zkušenosti v oblasti bezpečnosti silničního provozu.. Budete vyučovat důležitou teorii o chování za volantem.: např.vzdálenosti při brždění, reakce a řízení pod vlivem alkoholu.
Toto vše v kombinaci s Vašimi místními propagačními materiály o tomto projektu.


B. ŘÍZENÍ POD VLIVEM ALKOHOLU

Řízení pod vlivem neznamená jen řízení v opilosti..Je zde mnoho typů vlivů:

Snadno rozeznáme vliv alkoholu a drog, ale často zapomínáme negativní efekty léků. Mohou negativně ovlivnit Vaši pozornost stejně tak jako i třeba značná únava.
V případě řízení pod vlivem samozřejmě rizika nehod vzrůstají, neboť se naše chování za volantem podstatně mění.

Pozorujeme zhoršenou schopnost vidění, snižuje se schopnost řízení a zpomalují se reakce. Díky pomalejším reakcím nedokážeme správně odhadnout běžná rizika. Je třeba dbát i na psychologické aspekty:Jeden z příznaků drog a alkoholu je, že uživatel je uvolněnější ve svých obavách, zábranách a myšlenkách o své vlastní nezranitelnosti a proto zbytečně riskuje.

C. FILOZOFIE TOP-25

« Mladí mluví s mladými! »

Hovoříme o komunikaci M-M (komunikaci mladých lidí mladým lidem). Tento způsob garantuje zřetelnou důvěru k této cílové skupině. Činnost TOP-25 je realizována místními mladými lidmi, kteří dávají dobrý příklad ostatním mladým.
Vynechají moralizování a často i represivní proslovy a oslovují své mladé publikum hravou, ale přesvědčivou formou.

Nejsme zde proto, abychom kohokoli kárali, dokonce, ani proto, abychom něco zakazovali, ale jednoduše proto, abychom upozornili lidi na zodpovědnost za své životy a za životy jiných.

Co je naším hlavním cílem ?

Snížit v celé Evropě počet silničních nehod mladých lidí jako následek řízení pod vlivem (ať už alkoholu, drog či léků)

• Poukázáním na to, jak je důležité zodpovědně se chovat za volantem.

• Zdůraznění, jak je důležité drasticky změnit chování řidiče s ukázáním dlouhodobých výsledků

• Podáním důkazů – vždy v pozitivním smyslu – že je výborné setkat s přáteli i na příští párty místo chování se jako idiot a možná se ani nikdy nevrátit.

• Změnou často negativního přístupu mladých lidí ke stávajícím aktivitám v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Ukazujeme jim, že nezodpovědné chování platí pouze pro menšinu, že nemůžeme souhlasit s těmito nehodami a můžeme přijmout naši zodpovědnost lépe než dospělí. Nehovoříme o nezodpovědných mladých lidech, kteří způsobili nehodu, ale o mnoha mladých zodpovědných řidičích , kteří slouží za příklady.


D. ALKOKÁRA
Zabudovaný počítač umožňuje přepočítat čas potřebný k reakci řidiče a navodit mu dojem, že řídí pod vlivem. Tento počítač je velmi jednoduchým způsobem ovládán na dálku (max. 10 m). viz. fotografie níže.

E. STATISTIKY

V době, kdy v EU bylo pouze 15 členů, z 15. 375 mil. uživatelů silnic používalo 200 mil. vozidel po 4 milionech kilometrů silnic 1.300 tis. nehod zapříčinilo každým rokem více než 40 tis. smrtelných případů a 1.700 tis. zraněných osob.


- Proč mají mladí lidé 2,3 krát více nehod?

Mladí lidé nepijí alkohol ani neřídí 2,3krát rychleji než dospělí, ale jsou 2,3krát více zraněni než ostatní.

Rozdíl může vysvětlovat 3 základní ukazatele vlastní mladým lidem :
● Nezkušenost
● Neuvědomělost
● Přizpůsobivost
Nejčastější příčinou smrti u mladých lidí je automobilová nehoda. replica watches

Markantní rozdíl je mezi chlapci a děvčaty. Muži jsou samozřejmě náchylnější mít automobilovou nehodu než ženy.

Příčiny silničních nehod mají většinou tento poměr: 10 % nedostatky silnic, 90 %: uživatelé silnic.

 Noční doprava tvoří méně než 10% celkové dopravy; nicméně je při ní 37% osob zraněno těžce a 45 % osob usmrceno. Ve většině nočních nehod je účastníkem pouze jedno vozidlo. Z toto usuzujeme, že tyto nehody jsou zaviněny mikrospánkem nebo zábavou. K těmto nehodám dochází mezi 4 a 6 hodinou ranní, když úroveň pozornosti řidiče je nejnižší. Nejhorší nehody se stávají v sobotu a v neděli v noci.


 Zhruba 50% všech nehod je zaviněno ztrátou kontroly nad vozidlem a 60% obětí jelo po známé trase, jako např. při cestě domů z práce, ze školy, nákupu, z rekreace. Nuda či návyky mohou způsobit snížení pozornosti, což obvykle končí nehodou.

 

PR


 
 
Fotogalerie:   Slovácký ovál Březolupy, září 2007, foto Roman Kašpárek

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose