www.car.cz
 

Kdo by měl ale i naopak neměl měřit RYCHLOST
     2.11.2007 17:33 - tisková zpráva


KDO BY MEL (NEMEL) MERIT RYCHLOST
HON NA MOTORISTY ZACÍNÁ - POKRACOVÁNÍ
(omluvte problémy s intepunkcí...)
 
Dohled na bezpecnost a plynulost provozu je úkol, který primárne náleží státu. Má ho plnit
predevším Policie Ceské republiky, prípadne v soucinnosti s ní obecní policie.
V prubehu roku došlo k pokusum obecních úradu využít k merení rychlosti vozidel soukromých
firem. Jeden z takto „zmerených“ ridicu se obrátil na soud, který se pak následne vyjádril v tom smyslu,
že dukaz ze soukromého radaru je nezákonný, že soukromé firmy nemají právo shromaždovat
fotografie ridicu, kterí prekrocili rychlostní limit.
 
Autoklub CR k tomu zverejnil své stanovisko v srpnu tr. (viz materiál HONBA NA MOTORISTY ZACÍNÁ, pripomenutý níže a viz též webové stránky www.autoklub.cz).
 
Nyní má tato kauza pokracování. Pri projednávání euronovely zákona c. 247/2000 Sb., o
získávání a zdokonalování odborné zpusobilosti (tzv. autoškolský zákon) byl uplatnen poslanecký
pozmenovací návrh, který by v prípade jeho prijetí umožnil podnikatelum, aby merení rychlosti vozidel,
tento pro ne bezpochyby zajímavý byznys, provádeli v souladu se zákonem.
 
Další aspekty související s predmetným návrhem:
soukromé osoby (podnikatelé) by mohly na verejných prostranstvích monitorovat pohyb osob, a to i
skryte, a mohly by zaznamenávat nejen pohyb ridicu, kterí se dopustili porušení zákona, ale i jejich
spolujezdcu,predložený pozmenovací návrh nereší, zda by podnikatelé mohli merit pouze ad hoc, nebo zda by
mohli zrizovat stacionární radary a kamerové systémy. Jediným limitem by mely být jakési „pokyny“
policie ci obecní policie, pricemž není vubec zrejmé, o jaký druh právního aktu by v tomto prípade
šlo; pro „pokyny“ se težko bude hledat odpovídající právní forma, není vubec zrejmé, kdo by mel
být objednatelem této „služby“. Zákon (navržená novela) sice reší
oprávnení k merení, ale již nestanovuje, pro koho a na cí náklady bude merení provádeno,
obecní úrady obcí s rozšírenou pusobností mohou cinit pouze to, co jim zákon ukládá. Proto jsou
povinny prevzít fotografie z radaru, které jim podnikatel merící rychlost povinne predá, ale rozhodne
mu za tuto jeho „službu“ nesmí poskytnout žádnou úplatu. Podnikatel by tedy zrejme mel tuto
cinnost provádet bezúplatne, což už je samo o sobe nelogické,
v prípade, kdy by za tuto „službu“ mela platit sama obec, je dopredu zpochybneno, že její obecní
úrad povede prestupkové rízení nezaujate. Obec by byla nepochybne motivována k tomu, aby
vynaložené prostredky získala zpet na vybraných pokutách,
obec by takovou smlouvu mohla uzavrít pouze v samostatné pusobnosti, do které však dohled na
bezpecnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích nespadá,
jak již bylo uvedeno, soud (Krajský soud v Hradci Králové) judikoval, že merení rychlosti je úkolem
státu a nikoli soukromých podnikatelských subjektu. Merením rychlosti se zabývaly i jiné soudy.
Napríklad rakouský Ústavní soud jasne stanovil, že v prípade tzv. úsekového merení musejí být
takto sledované úseky oznaceny nejen prímo v míste merení, ale také stanoveny právním
predpisem.
 
Pozmenovací návrh je navíc ukázkovým „prílepkem“, tedy tím, co jednoznacne odmítnul
nedávný nález Ústavního soudu CR (viz c. 37/2007 Sb.). Tento zásadní pozmenovací návrh totiž
nesouvisí s predmetem novely, jímž je nová úprava zdokonalování odborné zpusobilosti ridicu.
Nevztahuje se proto k projednávané veci, a krome toho neprošel rádným legislativním procesem, když
jeho uplatnením byla obejita vláda (pozmenovací návrh byl predložen teprve až po jednání
Hospodárského výboru Poslanecké snemovny).
 
Autoklub CR je toho názoru, že návrh v predložené podobe neznamená žádný skutecný
prínos pro zvýšení bezpecnosti a plynulosti provozu, a je výrazem nekoncepcního prístupu
k rešení této problematiky. Obrací se proto na úcastníky legislativního procesu, aby uzákonení
tohoto pozmenovacího návrhu neumožnily. Rešení takto zásadní otázky by mela predcházet
všeobecná odborná diskuse, napríklad v rámci práve ustavené expertní skupiny pro novelu
zákona o silnicním provozu, pri zohlednení obdobných úprav v zahranicí.
 
Pro úplnost: Znení predmetného pozmenovacího návrhu:
 
3. V zákone c. 361/2000 Sb. v § 79 se odstavec 8 zrušuje.
Dosavadní odstavec 9 se oznacuje jako odstavec 8.
4. V zákone c. 361/2000 Sb. se za § 79 vkládá nový § 79a, který vcetne nadpisu a poznámek pod carou c. 27a,
28 a 28a zní:
㤠79a
Merení rychlosti vozidel
(1) K merení rychlosti vozidel v silnicním provozu je oprávnena policie a obecní policie; obecní policie
pritom postupuje v soucinnosti s policií.
(2) K merení rychlosti vozidel v silnicním provozu je dále oprávnena osoba autorizovaná k výkonu úredního
merení rychlosti vozidel podle zvláštního právního predpisu27a), která je držitelem živnostenského oprávnení k
úrednímu merení podle zvláštního právního predpisu28).
(3) Osoba uvedená v odstavci 2 je
a) povinna pri merení rychlosti postupovat podle písemných podmínek stanovených policií nebo obecní
policií; obecní policie postupuje vždy v soucinnosti s policií,
b) oprávnena porizovat obrazové záznamy a snímky o prubehu úredního merení,
c) oprávnena v souvislosti s merením rychlosti zpracovávat osobní údaje28a),
d) povinna obrazové záznamy a snímky porízené podle písmene b) a osobní údaje neprodlene predat
obecnímu úradu obce s rozšírenou pusobností k posouzení, zda nedošlo k porušení povinností stanovených
tímto zákonem.
___________
27a) Zákon c. 505/1990 Sb., o metrologii, ve znení pozdejších predpisu.
28) Zákon c. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znení pozdejších
predpisu.
28a) Zákon c. 101/2000 Sb., o ochrane osobních údaju a o zmene nekterých zákonu, ve znení
pozdejších predpisu.“.
3
Pro pripomenutí: Materiál Autoklubu CR ze srpna tr.:
 
HON NA MOTORISTY ZACÍNÁ
Ridic, který projel obcí vyšší než dovolenou rychlostí, byl potrestán, pokuta mu však byla udelena na
základe fotografie z radaru smluvní soukromé firmy. Ridic se proti postihu odvolal ke krajskému úradu, který jeho
stížnost zamítnul. Ridic vec predal krajskému soudu. Ten mu dal zapravdu s tím, že dukaz ze soukromého radaru
je nezákonný, že soukromé firmy nemají právo shromaždovat fotografie ridicu, kterí prekrocili rychlostní limit.
 
Nejde o ojedinelý prípad. Rada mest a obcí, zejména ty, které nemají vlastní obecní policii nebo mají
malý pocet strážníku, postupovala obdobne. Uzavrela smlouvy se soukromou firmou a ted jí odevzdává urcitý
podíl z vybraných pokut. Krajský úrad proti rozsudku krajského soudu podal kasacní stížnost k Nejvyššímu
správnímu soudu.
 
Autoklub CR nemá ambice se vyjadrovat k právním otázkám této veci. Jako predstavitel motoristické
verejnosti však musí kriticky poukázat na nekteré skutecnosti:
 
nedostatek príslušníku Policie CR byl impulzem k naprosto neúmernému rozšírení pravomocí obecních
(mestských) policií. Obecní policie byly výchozím zákonem zrízeny k zajištení zákonných funkcí obce ci
mesta, nikoliv tedy k dozoru nad bezpecností a plynulostí silnicního provozu. Strážníci jsou v
zamestnaneckém (nikoli služebním) pomeru a nároky na jejich výber jsou výrazne nižší než u policistu.
Otázkou casu je, kdy konecne nekdo kompetentní zjistí, že je mrháním prostredku, aby o strážníky pri jejich
cinnosti pecovali policisté a že technika, kterou jsou casto nadbytecne vybavováni strážníci, by efektivneji
sloužila v rámci Policie CR,
smlouvy se soukromými firmami o merení a dokumentování rychlosti jsou v podstate privatizací výkonu
verejné moci; naskýtá se otázka, kdo dal soukromým firmám oprávnení (autorizaci, živnostenské oprávnení)
dokumentovat pohyb osob,
temto firmám nejde o bezpecnost silnicního provozu. Merení a dokumentování prestupku provádejí (zcela
logicky) ciste pro úcely svého zisku,
je možné, že obce si budou moci od soukromých firem radary pronajmout. Obce i tyto firmy se pak
nepochybne budou starat, aby vybraných penez bylo dostatek na zaplacení pronájmu i do rozpoctu obcí; tím
jsou predestinována místa i zpusob merení – cílem nebude zvýšení bezpecnosti provozu, ale vyšší financní
výnosy,
zrejme pak nebude možné zabránit, aby si obce „pronajaly“ i príslušné zamestnance techto firem, tím, že je
prijmou do zamestnaneckého pomeru jako strážníky. Nic se oproti soucasnému stavu tedy nezmení, viz
úsloví o nažraném vlku a celé koze,
pak nebude daleko doba, kdy k monitorování a dokumentování pohybu osob budou využívány i mýtné brány
postavené a provozované firmou KAPSCH, a Orwelluv Velký Bratr bude v naší zemi skutecností.
Autoklub CR poukazuje na tyto skutecnosti a durazne žádá vládu a Poslaneckou snemovnu, aby se
daným problémem neprodlene zabývaly v celé jeho šíri a se všemi jeho konsekvencemi.
 
 
AČR

 
 
Fotogalerie:   Havárie: Audi RS6 na šrot, řidič nezraněn

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose