www.car.cz
 

Generálka na Dakar vyšla nejlépe Peterhanselovi
     5.11.2007 10:09 - Pavel Jelínek


Tradiční pouštní podnik Desert Challenge, konaný ve Spojených arabských emirátech každoročně na přelomu října a listopadu, bývá právem označován za generálku na Dakar. Účast zde nebývá tak masová jako na Dakaru, ale pro špičkové tovární týmy bývají dubajské písky, obrovská vedra a vysoké duny hlavní složkou závěrečných testů před Dakarem.Výsledek nenapovídá o ničem prazvláštním: vyhráli Peterhansel a Coma. No a co, řeklo by se. Opak je pravdou, před Dakarem se dějí zajímavé věci…
 
Desert Challenge nabízí nádherné přejezdy dunových polí, ale vlastní speciální testy vzhledem k rozloze země nebývají závratných délek, občas bývají dokonce rozděleny na dvě oddělené části. Tovární týmy zde zkoušejí, co auta vydrží. Pokud se vyskytne problém většího rázu, zpravidla není ani čas jej odstraňovat a spíše se analyzuje jeho příčina na úkor sportovního výsledku. Na Dakaru by se naopak udělalo maximum pro to, aby posádka mohla pokračovat v soutěži.
 
Ta letošní DC byla velkým příslibem pro kategorii automobilů. Vítězství Peterhansela totiž nebylo zcela jasné, dosáhl jej však oprávněně díky optimální skladbě vyrovnanosti, rychlosti a spolehlivosti. Karty totiž od začátku rozdával skvělý Katařan Nasír Al Atajáh s BMW X3, navigovaný zkušenou Švédkou Tinou Thörner. Právě ona měla na Dakaru číst noty Colinu McRaeovi. BMW, jak se zdá, konečně dotáhlo svůj X3 rychlostně do absolutní špičky. Dalo by se dokonce říci, že po stránce rychlosti jsou si dnes BMW, Volkswagen i Mitsubishi naprosto rovnocenné, otázkou však bude spolehlivost, a právě ta se pro BMW stala kamenem úrazu.
 
Atajáh ještě v poslední etapě dotahoval Sainze na druhém místě, ale 20 kilometrů před cílem jej zastavila porucha elektroniky. Problémy technického rázu se nevyhýbaly ani ostatním členům týmu, ale pokud BMW jely, byl to špektákl a veliký příslib před Dakarem. Nezapomeňme, že na posledním Dakaru vyhrál Volkswagen deset etap, Mitsubishi ani jednu. Všechny konečné vavříny však pobrali Japonci. Proč asi?
 
Druhé místo tedy obsadil Carlos Sainz, který tím potvrdil prvenství ve Světovém poháru FIA. Hned za ním dojel týmový kolega De Villiers, pravděpodobně nejvíce nedoceněný jezdec absolutní světové extratřídy. Bude jistě zajímavé sledovat, jak Carlos Sainz dospěl z rallyového rychlíka, jemuž perfektně seděly rychlé marocké pisty, v dálkového maratónce, který je stejně rychlý i v písku. Ostatní jako by hledali to své optimum a v případě potíží se poroučeli: Nani Roma onemocněl, Luc Alphand nejprve havaroval a pak utrhl ještě zavěšení předního kola Monterde v generálce se Schelsserovou buggy šel do kotrmelců…
 
Mezi motorkáři nám i pro Dakar zůstala relativně úzká absolutní špička. Vyhrál Marc Coma před Cyrilem Espresem a Perem Ulevasetterem a stejné trio si to pravděpodobně bude rozdávat o prvenství i na Dakaru. Depsres jel svou první pouštní rally od Dakaru a rozjížděl se o něco pomaleji. V poslední etapě už to byla ona klasická přetahovaná obou kohoutů, kdy se oba tahali o sekundy…
 
Kamiony v Dubaji pravidelně obstarává tovární tým Kamaz a za jeho volantem premiér Tatarstánu Rustam Minnichanov, tentokrát v posádce s Mardějevem. Že obsadil osmé místo absolutně není pro vývoj věcí příštích tak podstatné. Hlavní je to, že Rusové ukázali, koho nasadí na Dakaru, po třech letech to bude ta absolutně nejsilnější sestava, tedy Čagin (v Dubaji nedojel pro poruchu motoru), Kabirov a Mardějev jako trojka vzadu.
 
Rusové do Dubaje vyrazili ještě s vozy z letošního Dakaru, na ten příští ale už mají nachystané speciály kategorie Superproduction i s odlehčeným podvozkem a novými nápravami Sisu a tlumiči Rieger.
 
 
Jiří Vintr

 
 
Fotogalerie:   Epilog 2007 objektivem Pavla Malého

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose