www.car.cz
 

Napínavý soutěžácký trojboj o titul českého šampiona
     tisková zpráva


Předsezonní úvahy o favoritech Mezinárodního mistrovství České republiky pro rok 2004 se naplnily. Po soutěžích plných zvratů a neočekávaných výsledků se průběžná tabulka vrátila zpět do normálních kolejí. Z posledních let ovšem nejsme zvyklí, že o titul bojují hned tři jezdci. Jednak obhájce prvenství z roku 2003 a 2002 Václav Pech, ke kterému se bodově přiblížili Jan Kopecký a Roman Kresta.
 
Český šampionát letos dostál svému názvu a je opravdu mezinárodní. První závod, který se netradičně odehrával již na začátku ledna, zavítal do rakouského městečka Freistadt. Na JÄNNER RALLY dorazili všichni adepti na mistrovský trůn až na Romana Krestu a nakonec neodstartovali ani bratři Vojtěchovi. Úvod soutěže byl pro české jezdce pohromou. Pech si vykroužil hodiny, obdobnou piruetu zařadil do repertoáru i Triner, Enge měl problémy s převodovkou focusu. Před všemi vozy WRC figurovalo Mitsubishi Lancer EVO V ve skupině A Raimunda „Mundla“ Baumschlagera. Ani v dalším průběhu soutěže se českým barvám neblýskalo na lepší časy.
 
Hned na RZ4 zažil svou první „budku“ úřadující mistr Česka i Slovenska Václav Pech, Jana Kopeckého zase neposlouchala převodovka fabie WRC. Mechanici naopak zbavili problémů Tomáše Engeho a ten zářil nejrychlejšími časy. Už jen smůla mohla připravit Baumschlagera o senzační vítězství na Jänner Rally, čeští jezdci se tedy alespoň prali o dílčí úspěchy v rychlostních zkouškách. Ve formě byl v sobotu zejména Jan Kopecký, který si jako nejlepší ze všech českých účastníků připsal důležité body. Václav Pech si v poklidu ohlídal bronz, po ránu chybující Enge si poradil s dotírajícím Bérešem a vynikající výkon v průběhu soutěže proměnil v bramborovou medaili. Bohužel to bylo jeho poslední vystoupení v letošní sezóně.
 
MOGUL ŠUMAVA RALLYE slibovala velkolepou podívanou. Kresta přijel s modrým Subaru Impreza 2003 a spolujezdcem Grossem, Vojtěchovi zase v krásných barvách ÖMV. Václav Pech nasadil závratné tempo, na třetím úseku se ale i tentokrát dopustil chybičky a zaparkoval focuse u svahu. Sympaticky se více staral o zdraví diváků než o výsledek a tak nabral tříminutovou ztrátu. Vedení se tedy ujal Kresta, podobně nekompromisním způsobem obsadil druhou příčku Kopecký. Za jeho zády ale probíhal tuhý boj, o své místo na výsluní tabulky se hlásil především Kuzaj. Druhý den se začaly dít věci… Vozy WRC se po zledovatělém povrchu jen bezmocně klouzaly, za hodinu na těch samých úsecích řádili piloti sériových vozů už na mokrém asfaltu. RZ8 se stala úplným pohřebištěm weercéček.
 
Nejhůře to odnesl Kresta s desetiminutovou a Kopecký s tříminutovou ztrátou. Kresta po několika dalších kilometrech usoudil, že ani stoprocentní nasazení mu už nebude platné a soutěž „zabalil“. V absolutním pořadí se najednou objevily na prvních třech příčkách automobily třídy N4 v pořadí Štajf, Červenka, Arazim. Nejrychlejším vozem WRC byla Škoda Octavia Martina Prokopa na šestém místě a bylo tedy zaděláno na překvapení. Otázkou dne bylo, zda se mu podaří na zbývajících kilometrech porazit všechny produkční vozy. Nakonec se to povedlo a Martin Prokop slavil kuriózní, ovšem zasloužené, vítězství. Arazim, Štajf a Tuček na vozech mitsubishi obsadili další místa, pátý skončil předčasně odepisovaný Pech.
 
I třetí soutěž šampionátu měla mezinárodní nádech. RALLYE MATADOR TATRY – VALAŠSKÁ RALLYE vznikla spojením české a slovenské soutěže, které měla ve svém názvu. První den tedy absolvovali soutěžící ve „valašských kotárech“, druhý den byly na programu rychlostní zkoušky v okolí Púchova. Z elity chyběl Leszek Kuzaj, naposledy jsme na trati Matador Rallye viděli Accent WRC Jozefa Béreše. Na první soutěži na suchém asfaltu se děly zajímavé věci. První rychlostní zkouškou projela většina startovního pole bez přileb, v rajnochovickém potoku nepříliš šetrně zaparkoval Tomáš Vojtěch. Pekelné tempo udrželi všichni tři potencionální kandidáti na titul, mezi Krestou (jedoucím opět se staronovým spolujezdcem Tománkem), Pechem a Kopeckým byly minimální časové rozestupy.
 
V celé delší a náročnější etapě si Kresta na čele vybudoval pouze patnáctisekundový náskok před druhým Kopeckým, až třetí byl Pech, zaostával ovšem jen o dalších osm sekund. Letecký den na ukrutně rychlých slovenských vložkách začal průtrží mračen na první ranní rychlostní zkoušce, která rozhodla o celém závodě. Nejlepší variantu obutí zahrnující intermedia i suché pneumatiky zvolil Roman Kresta a rázem se mohl opřít o půlminutový náskok. Jan Kopecký obul slicky (intermedia na přezutí se do kufru fabie nevešly) a na první rychlostní zkoušce se jen trápil, rázem byl až na třetím místě za Václavem Pechem. I přes veškerou Kopeckého snahu vydrželo toto pořadí až do cíle.
 
Od SEAT RALLYE ČESKÝ KRUMLOV se očekávala především pohodová atmosféra podpořená dobrou organizací a další napínavé souboje. Jenomže tentokrát nebyly časové rozdíly až tak malé. Už na úvodní rychlostní zkoušce ve vojenském prostoru ukázal Kresta svým soupeřům, kdo že je v Krumlově pánem. Jeho náskok postupně narůstal až na půlminutu v závěru prvního dne. Podobně se zachoval i Václav Pech, který nedal šanci Kopeckému a vyrovnanost těchto tří jezdců z Matador Rallye byla ta tam. Druhý den se už příliš vzrušení očekávat nedalo, o to jediné se postaral Václav Pech, který na předposlední rychlostní zkoušce prolétl dírou a zadělal si na nepříjemnosti. Defekt jej stál náskok na Kopeckého, který ucítil šanci na druhé místo. Nakonec scházel jen kousek, konkrétně čtyři vteřiny. Nezměnilo se ani jméno na čele výsledků, Roman Kresta vyhrál podruhé v sezoně a přihlásil se do boje o titul.
 
Větší konkurence se čekala na RALLY BOHEMIA. I přes to, že nedorazila žádná zářící zahraniční „star“, nebyla nouze o dramatické okamžiky a sportovní úroveň byla skutečně vysoká. Roman Kresta musel vzít za vděk Fordem Focus WRC stáje JM Engineering, Tomáš Vojtěch dal tentokrát ránu už před závodem a na start nenastoupil. Všem od začátku ujížděl Jan Kopecký, disponující plnou tovární podporou a nejnovějším know-how ve své fabii. Právě fábia byla ale zdrojem problémů, když se dostavil problém s brzdami a Kopecký se s minutovou ztrátou propadl až na páté místo. Kopecký se po opravě závady pomalu prokousal za záda Kresty a Pecha, kteří mezitím sváděli tuhý souboj o vteřinky. Zápletku druhé etapy by nevymyslel ani sám Shakespeare. Kresta mohl kalkulovat s jedenáctisekundovým náskokem na Pecha, který dal do stíhací jízdy zbytek sil svých i svého auta. Na jedenácté rychlostní zkoušce ale vyrobil jezdeckou chybu a skončil v příkopu u únikové zóny. V tu ránu byl jen těsně před Kopeckým, Krestova první pozice se zdála být mimo ohrožení. Kopecký, který jel celou soutěž v obrovském tempu a vyhrával jeden měřený úsek za druhým, poté spolknul Pechovu druhou příčku jako malinu. Když už je řeč o malinách, „Malina“ nakonec Rally Bohemia nevyhrál. V poslední rychlostní zkoušce jej postihnul defekt a první místo bylo rázem v držení Kopeckého…
 
          
PRODUKČNÍ VOZY, což je nový název pro bývalou skupinu N, jsou letos plné překvapení. Na Jänner Rally kralovali domácí jezdci a pohled na jejich jízdu těšil divákovo oko. Už na Šumavě se vše vrátilo do zaběhnutých kolejí. Duel mezi Vojtěchem Štajfem a Václavem Arazimem nakonec vyzněl ve prospěch zkušenějšího Arazima, třetí dokončil Tuček. Na Matador Rally už bylo všechno jinak. Nejrychlejší byl Tibor Cserhalmi, který na Šumavě odstoupil už v první vložce, tady si naopak nulu na konto připsal předsezónní favorit Václav Arazim. Do cíle nedorazil ani ojediněle startující Miroslav Jandík, převodovka vystavila červenou i Štajfovi. Výsledková listina tak byla plná překvapení. Druhé místo ukořistil domácí Miroslav Cais se zelenobílou EVO VII, bronzový stupínek připadl Michalu Solowowi, který se letos účastní kompletního šampionátu mistrovství Evropy.
 
Nové rozložení sil se potvrdilo i v Krumlově. Arazim nestačil na Cserhalmiho ani v přímém souboji, příslušnost ke špičce potvrdil třetí Štajf. Na Bohemii kartami hodně zamíchaly technické závady. Doplatil na ně Cserhalmi, Cais i Štajf. Další vítězství nakonec vybojoval matador Arazim, z druhého místa se těšil pravidelný host soutěže David Pattison, který tentokrát usednul do lanceru EVO VII. Velkou senzací se stala bronzová medaile, kterou získal Vladimír Barvík.
 
SKUPINA A je nově utvořenou skupinou skládající se z vozů tříd A5 až A7. Má svého jednoznačného krále v osobě Josefa Petáka, ovšem ten může na Barum rally Zlín očekávat velké zostření konkurence. Na výsledkově atypické Jänner Rally kraloval Michael Honda se saxem, už na Šumavě se ale karta obrátila ve prospěch dvoulitrových strojů. Za suverénním Petákovým Peugeotem 306 to byla úzká octavia Vladimíra Bergera a escort Petra Zedníka. V dalším průběhu šampionátu se střídaly jména na dalších stupních vítězů, král však zůstal jen jeden. Peták byl nejrychlejší i na Matador Rallye, Seat Rally a neuniknul mu triumf ani na bohemce. Nejvíce Petákovi zatrnulo při Seat Rally, kdy se už smiřoval s porážkou od Mariána Šína a Dušana Kouřila. V závěrečném finiši nejprve udolal Kouřilovu ibizu a Šín na závěrečném úseku neustál tlak a poslal svého Peugeota 306 do lesa.
 
SKUPINA N žádného suveréna nemá. Zprvu se zdálo, že i tuto klasifikaci ovládne nejrychlejší dvoulitr, při soubojích nejrychlejších protagonistů třídy N3 Antonína Tlusťáka a Petra Křížka ovšem leckdy přišla k úhoně technika. Těžil z toho muž, jenž je spolehlivost sama – Josef Sedláček. Ten zcela opanoval svou třídu N2, ve které už od loňského Krumlova nepoznal hořkost porážky. Z toho je pochopitelně nervózní jeho pronásledovatel, loňský vítěz třídy Jaromír Tarabus, který pomalu ztrácí Sedláčka z dostřelu, díky bodovému výpadku na Bohemii se před něj dostal i Jiří Trojan.
 
Barum rally Zlín je šestým dílem z osmidílného šampionátu Mezinárodního mistrovství České republiky. Není pochyb, že právě výsledek v cíli mnohé napoví o ambicích jednotlivých posádek.
                       
 
Průběžné pořadí MMČR 2004 po pěti závodech:
Absolutní pořadí: 1. Pech/Uhel 98, 2. Kopecký/Schovánek 92, 3. Kresta/Tománek 84, 4. Prokop/Možný/Novák 60, 5. Arazim/Gál 39, 6. Baumschlager/Wicha 30, 6. Štajf/Volf 30, 8. Triner/Hůlka 29, 9. Š.Vojtěch/Ernst 24, 10. Béreš/Palivec/Starý 21.  
Produkční vozy: 1. Arazim/Gál 55, 2. Cserhalmi/Krajňák 43, 3. Štajf/Volf 33, 4. Trojan/Řihák/Palivec 28, 5. Rosenberger/Schwarz 20.
Skupina A: 1. Peták/Benešová 80, 2. Berger/Moravec 45, 3. Honda/Vičíková 36, 4. Kneifel/Blažek 35, 5. Kouřil/Dolínek 25.
Skupina N: 1. Sedláček/Rybnikář 67, 2. J.Trojan/Maroušková/Trojanová 47, 3. Křížek/J.Černoch/B.Černoch 46, 4. Tarabus/Staněk/Norek 37, 5. Tlusťák/Mareš 36.
 
 
Ve Zlíně 10. srpna 2004                                                                    Viktor Hausknotz
                                                                                                            tiskové středisko
                                                                                                            Barum rally Zlín


 
 

 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose