www.car.cz
 

Britská rallye 2004: Daniel Carlsson poprvé s 307 WRC. Rozhovor
     tisková zpráva


Třetí 307 WRC bude v Británii pilotovat Daniel Carlsson a jeho cíl bude oproti jeho týmovým kolegům odlišný. V letošní sezóně se zúčastnil s 206 WRC týmu Bozian soutěží ve Švédsku, na Novém Zélandu, v Řecku, Turecku, Finsku a Německu. Mladý Švéd, který bude s Peugeotem spolupracovat i příští rok, bude startovat s cílem dosáhnout co nejlepšího výsledku, ale zároveň na něj nebude vyvíjen žádný extrémní tlak.
 
 
Daniel Carlsson poprvé s 307 WRC
 
Vycházející švédská hvězda, která podepsala kontrakt s týmem Peugeot pro rok 2005, hovoří o nadcházející Britské rallye, kde bude pilotovat tovární 307 WRC.

Snil jste vždy o tom, že budete soutěžním jezdcem?
Kdybych řekl ano, tak bych lhal. Možná mám příjmení, které je ve světě automobilových soutěží známé, ale s Carlssonovými, kteří závodili v šedesátých letech nemám nic společného. Ačkoli moje rodiče motorsport nezajímal, mě tento svět ohromil již v pěti letech, když jsem objevil motokros. To už jsem měl za sebou první lekce řízení traktoru na naší rodinné farmě. Vyzkoušel jsem i mnoho sportů, které jsou v naší zemi populární. Hrál jsem fotbal, hokej a tenis. Ale to všechno skončilo, když mi bylo šestnáct nebo sedmnáct. V té době jsem se začal zajímat o automobilové soutěže.“

Jak jste ze soutěžemi začínal?
První soutěž jsem jel, když mi bylo dvacet. Moje volba tehdy padla na Volvo se zadním pohonem. V té době to bylo ideální auto pro start do světa rallye! Od té doby jsem startoval přibližně v osmdesáti soutěžích, z toho asi v deseti, které byly zahrnuty do velkého mistrovství světa. Ve světě jsem nejprve startoval s Toyotou Corolla a pak jsem přesedl do 206 WRC. Peugeot 307 WRC je třetím autem WRC, s kterým budu mít možnost startovat. Před Britskou rallye jsme dva dny testovali a již teď se na tuto soutěž těším.“

Kdy proběhly vaše první kontakty s týmem Peugeot?
“Po loňské Finské rallye. Dá se říci, že to bylo rok předtím, než jsem podepsal kontrakt s Peugeotem pro sezónu 2005. Na konci minulého roku byl dohodnut můj program pro letošní sezónu u týmu Bozian. Zahrnoval soutěže ve Švédsku, na Novém Zélandu, v Řecku, Turecku, Finsku a Německu. To byl nejkrásnější dárek, který jsem mohl k vánocům dostat. A nyní se chystám na Britskou rallye, kde pojedu s 307 WRC. To je něco, o čem bych se ani neodvážil snít.“

Jaké zkušenosti jste získal během startů v šesti soutěžích mistrovství světa, kterých jste se letos zúčastnil?
“Naučil jsem se hrozně moc a to v mnoha oblastech. Získal jsem mnoho poznatků o tratích rychlostních zkoušek, zvláště na soutěžích, které pro mě byly nové. Hodně jsem se toho naučil i o vozech WRC. Společně s mým spolujezdcem Mattiasem Anderssonem, se kterým jezdím již tři roky, jsme tvrdě pracovali na přizpůsobení rozpisu tak rychlému vozu, jako je WRC. Nezměnili jsme způsob psaní rozpisu, jen jsme se snažili o jeho zjednodušení tak, aby mi Mattias stačil při té rychlosti podat veškeré informace.“

Jak obtížné bylo přizpůsobit jezdecký styl při přechodu z vozu Super 1600 do WRC?
Můj jezdecký styl funguje v každém typu vozu a tak jsem ho při přechodu na čtyřkolku nemusel nijak moc přizpůsobovat. Je jasné, že WRC je snadnější na ovládání a je ve všech směrech komplexnější, než malá dvoukolka, ve které máte stále nohu na podlaze. To není z pohledu jezdce tak zajímavé a pak se občas přistihnete, že si záměrně vyrábíte situace, které pak musíte řešit. Vozy WRC jsou mnohem rychlejší, lépe brzdí, motor je flexibilnější, lepší jsou i tlumiče a hlavně je to čtyřkolka.“

Co bylo při řízení vozu WRC nejpřekvapivější nebo nejobtížnější. Na co jste si musel zvyknout?
“Krajina kolem vás běží mnohem rychleji a po celý čas se musíte extrémně soustředit. Zvláštní pozornost musíte věnovat brždění. Musíte brzdit dříve, protože zatáčky se blíží mnohem rychleji. Byl jsem také doslova okouzlen robustností vozu WRC a jeho výkonem na velmi drsných površích. Tempo, kterým můžete s 206 WRC jet na soutěžích jako je Akropolis, je neuvěřitelné. Pneumatiky Michelin mají systém ochrany proti defektům, a tak můžete řezat zatáčky bez toho, abyste se báli, že vám kameny pneumatiky poškodí!“

Spolupráce s týmem Bozian vám dala možnost nahlédnout do zákulisí a nyní již víte jak francouzské týmy fungují …
Viděl jsem, že všichni milují francouzskou kuchyni. Ve Švédsku vaříme rychlá a jednoduchá jídla, samozřejmě pokud není nějaká slavnostní příležitost, pak se to mění. Naopak ve Francii si dávají na jídle záležet, je to prostě součást denního života. Co mě ale zaujalo nejvíce, bylo ohromné množství práce, kterou lidé v týmu dělají a také motivace každého jednotlivce. Je jim úplně jedno, jestli jste Francouz, Švéd nebo Nor. Pracují rychle, tak aby zajistili co nejlepší možný výsledek. Všechno je uděláno tak, že ani jazyková bariéra nepředstavuje handicap. Jeden s druhým vychází v absolutní pohodě, ale ani to jim nebrání podat co nejlepší výkon. Tuto atmosféru mám rád. Občas je dobré se zasmát a také sklenička vína čas od času nezaškodí.“

V jakých oblastech se podle vás musíte ještě zlepšit?
“V první řadě by bylo dobré začít dojíždět do cíle soutěží na dobrých pozicích a také udržet auto na trati. I když má nehoda v Německu byla částečně ovlivněna okolnostmi. Rychlostní zkoušky byly velice zrádné a i zkušenější piloti skončili mimo trať. Na konci toho osudného dne jsem myslel, že mohu jet ještě rychleji. Musím zapracovat na tom, abych dokázal podávat vyrovnané výkony a jet stejné tempo po celý průběh rallye. Je to nepochybně otázka koncentrace a zkušeností. Příští rok budu továrním jezdcem a to bude určitě znamenat více času stráveného za volantem WRC. Ať to bude při testování nebo při soutěžích samotných. V každém případě to je to, co potřebuji.“

Co očekáváte od vaší první soutěže, kterou pojedete jako člen továrního týmu s 307 WRC?
“Mnoho lidí působících v továrním týmu již znám, ale stejně bude pěkné strávit s nimi celý týden Britské rallye. Není na mě vyvíjen žádný tlak. Kontrakt pro rok 2005 jsem již podepsal a tak vím, že tato soutěž moji další kariéru nijak zásadně neovlivní. Doufám, že moje spolupráce s Peugeotem bude na delší dobu, a proto pojedu co nejlépe a uvidím na jaký výsledek to bude stačit.“
 
tisk info
Jean Claude Lefebvre, Peugeot Sport Communication,
Lucie Kučerová, Peugeot Česká republika,  
 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose