www.car.cz
 

Není rally jako rally aneb absurdity při českých soutěžích
     tisková zpráva


Tým Chvojka Motosport k Barum Rally Zlín a Böttcher Rally Vyškov 
           

 
Mezi vozy WRC zařazenými na startu letošní Barum Rally Zlín byl i letitý Ford Escort RS Cosworth s posádkou Milan Chvojka - Zuzana Chvojková se startovním číslem 509. Ten k velkému překvapení pilota zároveň také startoval jako předposlední vůz celého startovního pole, těsně před svozem výsledků, což Milan Chvojka za svoji dlouhou závodní kariéru opravdu ještě nezažil.
 
Podle vyjádření posádky však toto startovní pořadí nemělo žádný vliv na výsledek, který ovlivňovaly pouze problémy s technikou (2x poškozená přední poloosa a zasekávající se plný plyn). Výkon samotné posádky vygradoval na poslední RZ, kdy dokázala porazit i dvojici Vojtěch Štajf – Jiří Volf a posunout se tak na konečné 14. místo v absolutní klasifikaci. Milan Chvojka hodnotil letošní Barum Rally jako jednu z nejhezčích  a po organizační stránce nejlépe zvládnutou soutěž v MMČR, jen zařazení nejatraktivnějších vozů třídy A8 na úplný konec startovního pole asi mrzelo spoustu fandů rallysportu.
 
Po Barum rally následovala dobře organizovaná a pěkná soutěž - Böttcher Rally v okolí Vyškova, která byla bohužel doslova znehodnocena rozhodováním sportovních komisařů. Posádka Milan Chvojka – Jiří Volf byla v úvodu soutěže zbržděna problémem s unikajícím převodovým olejem, který tekl přímo na výfuk a hořel. Nepříjemný bílý kouř plnil prostor pro posádku, která první dvě RZ díky tomuto problému výrazně ztratila. Po odstranění tohoto problému v servisu se posádce následně podařilo vylepšit své celkové postavení v absolutní klasifikaci. Olomoucká dvojice tak skončila na celkovém 8. místě v absolutní klasifikaci, což je zřejmě hranice, na kterou se dá s technikou, která patří k nejstarším ve startovním poli, dosáhnout.
 
Ovšem zcela jinou kapitolu do historických análů rally v ČR se zřejmě podařilo zapsat sportovním komisařům delegovaným na letošní ročník Böttcher Rally Vyškov 2004, díky jejich rozhodnutím, které nejsou dle mínění členů týmu Chvojka Motosport ani v souladu s Národními sportovními řády (NSŘ).
 
Po soutěži bylo sportovními komisaři rozhodnuto,že posádky Volf-Latif, Vojtěch-Palivec a Chvojka-Volf (všichni ve třídě A8) a dva vozy třídy N3 budou podrobeny závěrečné technické kontrole zaměřené na katalyzátory. Po vizuální kontrole technickými komisaři byly katalyzátory u všech tří vozů třídy A8 označeny za nevyhovující, díky jejich poškození. Posádky ke kontrole doplnily svá vyjádření, že katalyzátory byly poškozeny provozem turbomotorů až v průběhu soutěže. Všechny tyto posádky byly oznámeny sportovním komisařům.
 
Až potud proběhlo vše plně v souladu s NSŘ. Rovněž předem avizované neoficiální rozhodnutí sportovních komisařů, že všechny posádky za poškozený nebo neúplný katalyzátor vyloučí, bylo v souladu s NSŘ. Ovšem jen do chvíle, kdy po vyslechnutí všech zástupců zmíněných posádek změnili sportovní komisaři své rozhodnutí a stanovili jako postih za poškozený katalyzátor pokutu 30.000,-Kč. Od této doby začínají za stejné přestupky sportovní komisaři měřit každému jiným metrem, protože v předešlých nejméně ve dvou stejných případech na jiných rally rozhodli jiní sportovní komisaři dle stejných NSŘ o vyloučení posádky (Třebíč 2002 – Štajf, Blovice 2004 – Cipra).
 
Posádky na Böttcher rally své tresty přijaly, ale alespoň za náš tým musíme podotknout, že rozhodnutí kontrolovat katalyzátory až po soutěži, bez toho aby se při technické přejímce před startem rally kontrolou zjistilo, zda katalyzátory na všech vozech vyhovují NSŘ, je přinejmenším pouze prostředkem k „buzeraci“ posádek. Kdyby činovníkům šlo, jak říkají, o dodržování řádů, budou se o to starat především prevencí, zajistili by několikrát do roka měření emisí při technické přejímce a umožnili by tak všem ověřit si funkčnost katalyzátoru. Jejich závěrečné kontroly by tak byly objektivní a nevypadalo by to jako ždímání peněz ze závodníků.
 
Navíc, když je podle NSŘ trest na rozhodnutí sportovních komisařů, proč nevolí spíše jako tresty časovou penalizaci, která je pro všechny objemové třídy stejná, než finanční trest, který každého postihuje jinak? Při hlubším zamyšlením můžeme dojít ke spekulaci,  že pokud mám peníze, nemusím mít vůz dle předpisů, vyhraji soutěž, zaplatím pokutu a umístění i body mi zůstávají.
 
Právě toto jednání sportovních komisařů přimělo Milana Chvojku a Karla Trněného k podání celkem 10 protestů na nedostatečnou funkci katalyzátorů na další posádky. Chtěli totiž ukázat, že bez předchozích měření ani úplný nebo naopak neúplný katalyzátor po vizuální kontrole nemusí nutně fungovat, resp. nefungovat podle NSŘ. Rozhodně vůbec nešlo o to, že v tělese katalyzátoru chybí nějaké voštiny, nebo tam vydržely kdoví jak dlouho všechny. A světe div se, sportovní komisaři rozhodli, že nedostatečná funkce katalyzátoru bude kontrolována právě pouze vizuálně! Některé z posádek, na které byly podány protesty otevřeně podporovaly oba zmíněné, tedy Chvojku i Trněného, a chtěly tak ukázat, že zvolený postup nebyl správný.
 
 Výsledkem protestů bylo zjištění, že ještě další dvě posádky z deseti neměly vizuálně odpovídající katalyzátor a obdržely rovněž pokutu 30.000,- Kč za poškozený nebo chybějící katalyzátor, když předmětem protestu byla nefunkčnost katalyzátoru, která, jak uvádějí NSŘ, musí být měřena zde popsaným způsobem a ne pouze vizuálně jak tomu bylo. Proto si myslíme, že tyto posádky mohly být dokonce poškozeny rozhodnutím sportovních komisařů, protože předmětem zkoumání technických komisařů mělo být změření funkce katalyzátoru a ne vizuální kontrola. Funkčnost katalyzátoru přece nelze posuzovat výlučně podle toho, zda je katalyzátor vizuálně poškozený či nikoliv. I poškozený katalyzátor může splňovat normy předepsané v NSŘ a naopak katalyzátor, který se jeví jako nepoškozený, vyhovovat nemusí.
 
Dalším problémem na tomto sportovním podniku vinou sportovních komisařů byl jejich  nezodpovědný přístup odporující řádům ve věci hlavního časoměřiče, kdy byl delegován Vlastimil Lobiš mladší, který byl zodpovědný za skupinu časoměřičů a po celou dobu soutěže byl uváděn na oficiální vývěsce, včetně své fotografie, jenže co se stalo? Pan Lobiš byl celou dobu nepřítomen a místo něj tam byl jeho otec, který sice má rovněž licenci časoměřiče, ale tato změna nebyla uvedena v žádných prováděcích ustanoveních a navíc ani on nebyl přítomen až konce závodu a jeho povinnosti převzal další časoměřič, paní Jarmila Ftáčková, opět bez jakéhokoliv oficiální změny.  To vše se dělo s vědomím sportovních komisařů v čele s hlavním sportovním komisařem ing.  Vladimírem Ondrouškem, kteří mají zajistit dodržování NSŘ, národních předpisů a zvláštních ustanovení.
 
Protože výše popsané jednání sportovních komisařů je podle našeho týmu v rozporu s NSŘ, byly zaslány oficiální stížnosti na Federaci Automobilového Sportu, jako nadřízenému orgánu, na způsob řešení protestu sportovními komisaři a stížnost ve věci hlavního časoměřiče, kdy tito sportovní komisaři nepostupovali v souladu s NSŘ, které platí nejen pro nás jezdce, ale zároveň všechny zúčastněné činovníky včetně sportovních komisařů. Právě oni by na prvním místě měli dbát o regulérnost závodů a žádáme, aby disciplinární komise, pokud zjistí nerespektování NSŘ, potrestala tyto sportovní komisaře stejně přísně, jako posuzovali oni podobná porušení NSŘ ze strany posádek na Böttcher rally 2004, kde za porušení NSŘ udělili pokuty v maximální možné výši (včetně naší posádky). Doufáme, že ani v tomto sportu se nebudou dělat rozdíly a bude se měřit každému stejně podle zásluh, ať jde o kteréhokoliv jezdce nebo činovníka.
 
Všem kteří nás podporovali a podporují v naší snaze o dosažení toho, aby si delegovaní činovníci uvědomili, že jsou na závodech kvůli závodníkům, které to stojí nemalé finanční prostředky a že mají dohlížet a zajišťovat hladký průběh závodů včetně regulérnosti a jsou za to placeni, za tuto podporu moc děkujeme. Samozřejmě však zároveň děkujeme všem činovníkům, kteří k rally přistupují jako ke sportu, který mají rádi a ve kterém se vzorně starají o hladký průběh závodů, včetně jejich regulérnosti. Je jich jistě většina, proto by neměli být lhostejní k tomu, když jim pár jednotlivců kazí pověst.
 
Děkujeme také všem příznivcům rally za podporu okolo tratí a přejeme jim i všem závodníkům, aby arogance některých činovníků nijak neovlivňovala úroveň našich soutěží.
 
P.S.: Kopie výše popsaných stížností zaslaných na FAS AČR budou zveřejněny na stránkách www.chvojkamotorsport.com koncem tohoto týdne.
 
tisk info
Chvojka Motorsport
 

Jak na DTM na Masarykův okruh. Dopravní informace

Letošní DTM s rekordní návštěvností. Průměr 75 000 lidí

Praha by mohla v budoucnu hostit městský závod CART.

Nahlédnutí do historie DTM

Celkové pořadí DTM před Brnem vede Ekström s Audi

Divákům na DTM v Brně zazpívá i superstar ANETA


 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose