www.car.cz
 

Enge a marihuana? Už si nejsem jistý jeho nevinou
     Pavel Jelínek


Enge a marihuana? I řada dalších  velmi otevřených otázek a odpovědí na  téma Tomáš Enge, Jaroslav  Janiš,  aktivity Antonína  Charouze a podobně  ve velmi otevřením  rozhovoru v  článků kolegů  z deníku Sport. Velmi zajímavé čtení

"Tomáš mě zklamal už několikrát, naposledy když odmítl nabídku z formule 3000. Utekl před bojem, který by jistě vyhrál," říká Antonín Charouz, jeden z nejmocnějších mužů českého sportu

Tomáš v Brně
PRAHA - Do jednací místnosti svého pracovního sídla na pražském Těšnově přišel v džínách a tričku. V ruce ovocnou tyčinku.

"Zase hubnu. Jsem pět kilo nad limitem pro automobilové závodění. To ale není problém, když víte, jak na to," říká Antonín Charouz. Muž, který patří k nejvýraznějším osobnostem českého sportu a kontroverzní postava podnikatelské scény.

* Tak jaké zaručené metody na hubnutí máte?

"Chodím k jedné lékařce, která třeba dokáže pomoci herci, jenž potřebuje rychle shodit čtyřicet kilogramů."

* Jakých ověřených cest se držíte ve sportu či podnikání? V čem jsou vaše klady?


"Nevzdávám se ani v situaci, která by pro jiného byla bezvýchodná. A držím slovo, ačkoli mi to mnozí nemusí věřit."


* A zápory?


"Zase je to věc, kterou mi třeba vy a další neuvěří, ale fakt jsem někdy vzhledem k nedostatku času měkký na podřízené a to platí i o jezdcích. O několik pater výš v BPA by vám to určitě potvrdili."


* Jste tedy zbytečně shovívavý i ke svým hlavním svěřencům Tomáši Engemu a Jarkovi Janišovi?


"To je složitější. U Tomáše jsem udělal chyby, které u Jarka beru jako velké zkušenosti. Tomáš mě na druhé straně několikrát zklamal. Považoval jsem jeho profesionalitu za samozřejmost a naprosto jsem mu věřil. Naposledy mě zklamal nedávno, když odmítl letošní nabídku z formule 3000 a dal přednost rallye. Podle mě utekl před bojem, který by zajisté vyhrál a měl titul šampiona. Ale bylo toho víc. Mnohem víc. Ovšem musím uznat, že Tomášův přestup k rallye je zcela unikátní. Dokazuje, že je perfektní řidič s absolutním citem pro auto, prostředí."


* Nejprve k formuli 3000. Není Enge v sedmadvaceti letech už na tuto kategorii starý? Navíc v ní byl od roku 1998 do předloňska.

"To si nemyslím a hlavně si svým rozhodnutím zavřel definitivně dveře do formule 1. Kdyby do tohoto boje šel, byl by zase všem důležitým lidem z Grand Prix na očích. Jenže on se rozhodl, a tak bude tady jezdit rallye. Nebráním mu v tom, protože by to nemělo smysl. Tvrdím, a říká mi to i spousta lidí z branže, že Tomáš na efjedničky jezdecky má, ale bohužel dosud nedozrál psychicky."


* To jsme se dostali k vašim mnoha zklamání.


"Nejde jen o jeho nepovolený trénink s havárií před loňskou Rallye Bohemia či incident na liberecké diskotéce. Jeho prohřešků proti životosprávě či smlouvě bylo mnohem více, ale to si nechávám pro sebe. Možná až Tomáš skončí, tak o tom budu mluvit. Jako příklad dám tu diskotéku - že tam měl s někým potyčku kvůli focení, je až druhořadé. Na prvním místě je skutečnost, že profesionální závodník nemá co dělat na takovém místě ve čtyři ráno."


* Když vás tak poslouchám, vypadá to, že Enge je na vašem žebříčku už za Janišem. Nejste ve stavu, že byste se jej chtěl zbavit? Prodat jej jinému manažerovi?

"Ano. Pokud by za mnou někdo přišel a měl zájem, sednul bych s ním ke stolu a jednal. Opakuji, že vím, jaké chyby jsem v Tomově kariéře udělal. Třeba to, že nikdy jsem nebyl jeho manažerem na sto procent, protože jsem se věnoval dalšímu podnikání a byl jsem Tomášovi víc přítelem než přísným manažerem. A také vím, že jsem uspěchal jeho první testy ve formuli 1. Ale když to shrnu, těch záporných věcí z jeho strany bylo hodně. "


* V čem jste uspěchal jízdy s Jordanem?


"Bylo to brzy, protože mně nedošlo, že Tomáš se bude hned považovat ze jezdce formule 1. Byl to začátek období, kdy neunesl roli hvězdy. Myslel si, že už je tam, ale přitom to byly jenom testy. Zase to byla i má chyba. V tom, že jsem neodhadl, co takové prostředí udělá s klukem z Liberce."


* A aféra s marihuanou byla tím hlavním zklamáním?


"Hlavním, nehlavním... Říká se mi to těžko, ale zatímco po vypuknutí aféry jsem dlouho věřil, že Tomáš nekouřil, dnes si tím nejsem až tak jist. Důkaz ale nemám. Dovedu si představit sebe v pětadvaceti, kdybych kamsi přišel a někdo mi řek, dej si čouda, dal bych si ho. Jenže profesionální sportovec v jeho pozici si to prostě nemůže, nesmí dovolit. Ať už to bylo jakkoliv."


* Myslíte, že kdyby Enge světu řekl pravdu, bylo to k jeho prospěchu?


"Určitě. Jenže on to neudělal a navíc si asi myslí, že na něm parazituji."


* Jak to myslíte? Lze to brát tak, že on vám přináší jenom peníze a vy se o něj nestaráte, jak by si on přál, nebo má malý plat?


"Asi tak nějak. Tomáš bere skutečnost, že BPA sežene reklamní partnery a tím peníze na závody, jako samozřejmost."


Testy formule CART* Lze říci, že Engeho kariéru nyní necháváte víceméně volně plynout? Příměji řečeno, že vám hlavně přináší určité peníze za angažmá v rallye, za které musí stáj Styllex Prosport Tomáše Hrdinky určitě platit?


"Po tom, co jsme podepsali smlouvu s Tomášem Hrdinkou na jeden rok, to tak je. Pro tuto sezonu. Nicméně investice vložené do Tomáše se tím ještě zdaleka nevrátí."


* Vaše slova na adresu Engeho jsou většinou záporná. Povězte, čím vám udělal radost?


"To trochu pramení z toho, že se rozhodl nepokračovat ve formulové kariéře. Je to pro mě čerstvé. Ale to víte, že mě mnohokrát potěšil. Nejvíce asi tím, jak zvládl první Velkou cenu v Monze. Měl to v hlavě perfektně srovnané, připravené. Jenže pak v Americe a Japonsku už zase dělal chyby. Podle mě proto, že si opět myslel, jaká není hvězda."


* A co Jarek Janiš? Ten je v současnosti vaší jedničkou? Dostanete jej do formule 1?


"Do formule jsem jednoho Čecha už dostal, takže si nemusím nic dokazovat. Tato ambice už u mě není na prvním místě. Chci, aby Jarek byl úspěšný v některém ze špičkových šampionátů včetně formule 1, ale nechci jej tam tlačit za každou cenu. Když bude výborný v DTM, do něhož letos vstoupí jako junior Mercedesu Benz, budu spokojený. Jsem také rád, že se mi podařilo zajistit pro české fanoušky i Jarka podnik DTM v Brně, který se pojede 19. září."


* Co že takový ústup z ambicí?


"To není ústup, to je realita. Dříve, u Tomáše, jsem si myslel, že k postupu do F1 stačí titul mistra F3000 či výrazné úspěchy v této třídě, ale ono to je mnohem těžší. Devadesát procent je na manažerovi a jen zbytek na jezdci. Samozřejmostí je, že pilot musí být po všech stránkách vynikající a profesionál. Ale to samo nestačí. Zbytek musí zajistit manažer.

Dneska tu je sto takových jezdců. S Jarkem se to třeba povede, ale teď to záleží hodně na něm. DTM je velmi sledovanou sérií a prorazí tam jen ti nejlepší, kteří pak mají šanci postoupit výš. I do efjedniček."


* Jak to vlastně bylo s Engeho třemi starty v Grand Prix? V zákulisí se nejčastěji vyskytuje částka čtvrt miliardy korun, kterou prý stáj Prost zinkasovala.


"O konktrétních částkách nelze pochopitelně hovořit. Nedávno však něco takového otiskl jeden časopis a ještě mě označil za darmožrouta, který si ke všemu tímto způsobem smazal část dluhu u banky ČSOB, což je výmysl. Podávám na ně trestní oznámení, protože to je absolutní, nehorázná lež.


* Zkraje roku 2001, kdy se sponzorem Engeho stala Coca-Cola, jste mi řekl, že přišel čas, kdy se investice vložené do závodníka začínají vracet. Jak to vypadá u Jarka?


"U Tomáše to mohla být pravda a u Jarka by měl nastat tento bod zlomu teď. Ani za jednoho není v současném angažmá třeba platit. Platíme pouze za prezentaci reklamních partnerů. Jiná situace je samozřejmě ve chvíli, kdy se sponzoři sami nabídnou, že se chtějí prezentovat."


* Zmínil jste se o vašich dluzích vůči ČSOB, respektive IPB. Jak na tom jste?


"Nezlobte se, ale nyní o tom nemůžu mluvit, protože probíhají soudní jednání. Mohu jen s klidným svědomím říci, že to, co se píše v novinách, jsou nesmysly. V podstatě jde o to, že firmy patřící do naší skupiny, měly podle smlouvy s IPB vypůjčené peníze na výstavbu nemovitostí nebo na obchod na přibližně pět let. A ČSOB poté, co IPB převzala, tuto smlouvu zpochybnila a začal vymáhat penále a sankční úroky, což jsme odmítli.


* Kdy jste naposledy byl na policii? Nebo kdy vás naposledy navštívili kriminalisté?


"Bylo to asi před dvěma roky. Pracuji s desítkami firem, které mají tisíce zaměstnanců a obchodních partnerů a kde se řeší bezpočet záležitostí. K jedné z nich jsem podával vysvětlení. Jinak proti mně nikdy nebylo vzneseno žádné obvinění nebo zahájeno trestní stíhání, i když si to mnozí obchodní konkurenti evidentně přáli. Tihle lidé alespoň podporují fámy, které se občas objeví i v novinách."


* Co jste vlastně víc? Nadšenec závodů, nebo hokeje? Je pro vás více puk, nebo výfuk?


"Odmalička jsem sparťan, v hokeji i fotbale, ale srdcem jsem závodník. Kdybych nebyl, Sparta by už hrála NHL."


* Závodil jste od mládí, ale jak jste se dostal k hokeji, k mocné pozici ve Spartě?


"Někdy kolem roku 1992, to jsem začínal s prodejem fordů, za mnou přijel jeden Kanaďan, který byl šéfem značky Ford v Evropě a říká mi: Hele, Češi jsou výborní v hokeji, proč je nesponzoruješ? Jdi do toho a budeš v balíku. Týden nato přišli za mnou nějací dva chlapi, že jsou ze Sparty. Prosili mě, ať jim pomůžu, a já jim řek, že teprve začínám a nemám peníze. Jim to nevadilo, stačilo jim půjčit nějaké auto. Dáme vám na dresy nápis Ford Charouz, jak velký si budete přát. A já do toho šel. A Sparta ten rok vyhrála titul a bylo to."


* Před časem se spekulovalo o tom, že americký vlastník Philip Anschutz prodal svůj podíl a ze Sparty odešel. Právě vy prý nyní držíte vlastně všechny akcie klubu, je to pravda? .......................

Celý  článek najdete ZDE.

ANTONÍN CHAROUZ

Narozen 1954 v Ledči nad Sázavou

1975 První závod do vrchu

1975-1978 Přerušení studia ČVUT kvůli závodům, pracoval jako automechanik

1977 Vyučen jako automechanik AZNP

1978-1982 Dokončení studia na ČVUT

1982-1985 Generální ředitelství ČAZ, asistent technického ředitele

1985-1989 Profesionální automobilový jezdec (v zahraničí přes Autoturist, obdoba Pragosportu) va vozech ŠKODA, TOYOTA, FORD

1990 Založení prvních firem Ford Charouz a Motorsport

Postupně vzrůstají dealerství na prodej vozů FORD, ŠKODA, VOLVO, MERCEDES, VW a další

První dětská závodní škola

Sponzorský vstup do HC Sparta Praha

1994 Založení společnosti Charouz Holding a.s.

1995 Vlastnický vstup do hokejové Sparty Marketingová agentura BPA - exkluzivní práva na Tomáše Engeho a Jarka Janiše, hokejovou extraligu, televizní práva na F1 a Sportovec roku 1996 Oznámení projektu "český jezdec do formule jedna"

1999 Založení společnosti Charouz Group a.s.

2001 Historicky první český jezdec v závodech F1 2003 Druhý jezdec oficiálně testoval F1



MARTIN STRAKA, PETR DIAS
deník SPORT

http://www.deniksport.cz/

Foto v  článku archiv agentury BPA

 


 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose