www.car.cz
 

Peugeot 607 s novým motorem 2.7 HDI V6 pod drobnohledem
     3.2.2005 09:23 - tisková zpráva


Peugeot 607
 

Motor 2.7 HDI V6 FAP (DT17)

 Nový motor 2.7 HDI V6 FAP je výsledkem třetí fáze spolupráce mezi skupinami PSA Peugeot Citroën a Ford Motor Company.

 

Cílem bylo vyvinout dieselový motor vyšší třídy, který by zahrnoval poslední technologické vymoženosti a dosahoval tak špičkových parametrů z hlediska výkonnosti, ohleduplnosti vůči životnímu prostředí a komfortu používání.  

 

Tento šestiválec uspořádaný do V v úhlu 60° má zdvihový objem 2 721 cm3 a dosahuje maximálního výkonu 150 kW a největšího točivého momentu 440 Nm.

 

Moderní koncepce umožňuje  novému pohonu modelu 607 splnit emisní normy Euro IV a díky „bezúdržbovému“ filtru pevných částic FAP jsou emise škodlivých látek sníženy na hranici měřitelnosti.

 

 

Blok válců

 

Výsledkem realizace bloku válců z kompaktní slitiny (což je u sériově vyráběného agregátu inovativní řešení) je motor lehký, kompaktní a výjimečně pevný. Mezi další přednosti tohoto výrobního postupu patří dlouhá životnost a výborné akustické vlastnosti, jakožto i výkonnost vzhledem k hmotnosti dosahující 199 kg (DIN 70020), tedy o pouhých 15 kg více než benzinový motor 3.0 V6 (ES9).

I další technická řešení přispívají k výborným výkonnostním parametrům a odolnosti materiálu. Relativně nízký kompresní poměr (17,3:1) snižuje emise škodlivin a snižuje hlučnost spalování.

Chlazení hliníkových pístů napomáhá rozstřikovaný olej, což nepřímo umožňuje snížit typický hluk dieselových motorů. 

Hlavy válců a systém sání

 

Motor 2.7 HDI V6 má hlavy válců ze slitiny hliníku, každý válec má čtyři ventily ovládané dvěma vačkovými hřídeli v hlavě. Víceventilová mechanika zlepšuje kvalitu palivové směsi a podporuje proudění vzduchu v motoru. Navíc hlava válců obsahuje dva typy nezávislých sacích kanálů, tzv. šroubovitý kanál (kratší) a přímý (delší), průběžné a neustálé řízení šroubovitého kanálu v závislosti na režimu a zatížení motoru zajišťuje čistý a rovnoměrný chod motoru

Rozvod a systém vstřikování jsou poháněny technologicky vysoce kvalitním řemenem, který má lepší akustické vlastnosti a delší životnost.

 

Kryt hlavy válců je vyroben z kompozitního materiálu a izolován pružným materiálem, který tlumí přenos vibrací.

 

Systém sání vzduchu je vybaven dvěma elektronicky řízenými turbokompresory (jeden na řadu válců) a mezichladičem stlačeného vzduchu.

Variabilní geometrie lopatek obou turbokompresorů je řízena elektronicky, což díky kontrole vyššího stupně než pouhou dekompresí výrazně přispívá ke zvýšení výkonu a ekologie provozu motoru. 

 

 

Systém vstřikování a řízení motoru

 

Systém přímého vysokotlakého vstřikování typu Common Rail poslední generace pracuje pod tlakem až 1650 barů a přímo ovlivňuje komfort regulace a jízdní projev motoru. 

Vstřikovače nezávisle řízené počítačem motoru jsou ovládány piezokrystalem. Vstřikovací otvory mají průměr 145 μm a vytváří homogenní, jemně rozprášenou palivovou směs.

Kontrolou v uzavřeném okruhu je možné řídit až šest vstřiků v jednom cyklu: dva předvstřiky pro snížení hluku spalování, dva hlavní vstřiky k dosažení točivého momentu a výkonu, jakož i optimálního poměru hluku/emisí/spotřeby a dva dodatečné vstřiky pro podporu procesu regenerace filtru pevných částic FAP.

V každé hlavě válců je umístěn jeden snímač zrychlení, který s cílem optimalizovat hluk a emise škodlivin motoru řídí v uzavřeném okruhu předvstřik paliva.

 

Vysokokapacitní řídící procesor permanentně kontroluje fungování motoru – přijímá informace ze 23 snímačů a řídí 20 spouštěčů a ovladačů, které monitorují a řídí zejména systém recirkulace výfukových plynů, turbokompresory s variabilní geometrií lopatek a akcelerátor pro dosažení lepší reakce motoru.

 

 

Ekologické parametry motoru

 

Vzhledem ke své  koncepci je dieselový motor pohonem, který vykazuje nejlepší termodynamické vlastnosti. Díky vysokotlakému vstřikování systémem společné rampy Common Rail je docíleno velice jemného rozprášení paliva a díky tomu i rovnoměrnějšího a dokonalejšího spalování.

Lepší průběh spalovacího procesu ve svém konečném důsledku znamená i snížení emisí nespálených částic.

K maximálně šetrnému provozu a splnění limitů emisních norem EURO 4 nemalou měrou  přispívají i elektronické řízení turbokompresorů, systém recirkulace výfukových plynů a kontrola a přesné řízení vstřikování paliva.

 

Nový motor HDI V6 je současně vybaven i „bezúdržbovým“ filtrem pevných částic FAP třetí generace s porézní strukturou, který byl vyvinut ve spolupráci se skupinou Ford Motor Company.

Interval výměny filtru se posunul za hranici 200 000 km a to díky zkvalitnění aditivního paliva a filtrační vložky.

Nový typ aditiva Eolys, jehož účinnost umožňuje jeho menší dávkování do paliva, snižuje množství zachycených zbytkových částic na membránách filtru.

Filtrační vložka má novou osmihrannou strukturu, její geometrie a větší průměr vstupních kanálků představují vyšší kapacitu zachycení pevných částic.

Uložení motoru

 

Uložení nového motoru 2.7 HDI V6 s sebou přináší i vývoj nového nosníku.

 

Ambiciózní cíle v oblasti jízdního komfortu si vyžádaly vývoj nového „křížového“ odpružení motoru a upevnění na vertikální pružná táhla.

Protichůdné řízení pružných táhel zamezuje v nízkootáčkovém režimu přenosu vibrací na karoserii a tudíž velice výrazně zlepšuje akustický komfort a snižuje vibrace.

 

Nové odpružení motoru doprovází i vytvoření dodatečné příčky na podélném nosíku, na kterou je připevněno přední vertikální táhlo.

Kromě jiného byla také vyztužena a upravena forma příčky řízení. Slouží k upevnění motoru V6 HDI k zadnímu vertikálnímu táhlu a její nový tvar umožňuje vedení výfukového potrubí pod nosníkem. 

Modifikace byly provedeny i na přední příčce tak, aby bylo možné zakomponovat nový specifický typ chladiče.

 

 
Automatická šestistupňová převodovka AM6
 

Šestiválcové motory modelu 607 – benzinový 3.0 V6 a dieselový 2.7 HDI V6 FAP, jsou exkluzivně vybavovány automatickou šestistupňovou převodovkou AM6.

 

Převodové ústrojí vyvinuté společností AISIN na základě zadávacích podmínek skupiny PSA Peugeot Citroën představuje skutečnou technologickou inovaci, poprvé je převodovka se šesti převody nabízena s náhonem na přední kola a příčně uloženým motorem s točivým momentem 440 Nm.

 

Základní princip ve zkratce spočívá v užívání kombinací převodů dvou planetových soukolí, jednoduchého a zdvojeného, ovládaných pouze pěti spojkami řízenými elektronicky pomocí počítače.

 

Uvedený funkční princip přináší kompaktnost a hmotnost u automatické šestistupňové převodovky dosud nepoznanou.  Její charakteristiky dosahují úrovně převodovek se čtyřmi převodovými stupni a jsou lepší než u příčně uložených pětistupňových ústrojí se stejnou kapacitou převodu točivého momentu.

 

Šestistupňové převodové ústrojí umožňuje optimálně využít potenciál motoru s minimálně citelnými poklesy točivého momentu při změnách převodových stupňů a s důrazem na kvalitu řazení, dynamiku a kontinuitu zrychlení. 

Zkrácený první převodový stupeň  dodává rozjezdu patřičnou svižnost, zatímco prodloužený šestý stupeň je zaměřen na nízkou spotřebu paliva a snížení hlučnosti.

 

K dispozici jsou tři různé režimy ovládání, které se starají o maximálně pohodlné řízení a  jízdní komfort:

 

-          plně automatický režim: klidná jízda s optimálně využitým točivým momentem motoru,

-          program SPORT: aktivuje se příslušným tlačítkem a je určen řidičům, kteří vyhledávají dynamiku s plným využitím výkonnostního potenciálu motoru,

-          sekvenční režim: aktivní způsob ovládání pomocí systému Tiptronic system Porsche – rychlostní stupně jsou řazeny manuálně pohybem řadicí páky vpřed nebo vzad.

 

Zvolený způsob ovládání a zařazený rychlostní stupeň (v sekvenčním režimu) jsou zobrazeny na kontrolním displeji ve středu sdruženého přístroje.

 

Pro zajištění větší bezpečnosti při rozjezdu vozu je převodovka opatřena funkcí « shift lock », která zamezí vyřazení pozice P (parking) bez současného sešlápnutí brzdového pedálu.

Podobně je při otevření dveří aktivován výstražný signál, pokud řadicí páka není v poloze P.

 

Podvozkové části
 

Model 607 je všeobecně znám svým spolehlivým jízdním projevem, vpředu najdeme příčná ramena, vzpěry pseudo McPherson a oddělený příčný zkrutný staliblizátor, vzadu pak nezávislé dvojité lichoběžníkové zavěšení kol.

 

U tlumičů dochází k některým vývojovým úpravám. Přední tlumiče s víceventilovou technologií u verzí vybavených čtyřválcovými motory mají zvětšený průměr trubice a tyče ve prospěch větší tuhosti vůči příčně působícím silám.

 

Systém elektronicky řízeného pérování AMVAR je k dispozici u verzí s motory V6. Tlumení je proměnné podle devíti různých charakteristik a každý ze čtyř tlumičů je řízen samostatně podle informací čtyř snímačů výšky karoserie spojených s každým kolem (u verze Z8 byla řízena odděleně pouze přední a zadní náprava).

 

Tento nový způsob řízení byl původně vyvinut pro model 407 a umožňuje automatické aplikace různých strategií tlumení, které se přizpůsobí nejen jízdnímu stylu řidiče, ale i reliéfu a povrchu vozovky. Například na vozovce se špatným povrchem je systém schopen zachovat komfort tlumení jako na rovné silnici a při stabilní rychlosti.

 

Mimo jiné je zohledněno namáhání jednotlivých kol a automatické přitvrzení tlumičů zaručuje optimální vedení stopy a stabilitu vozu v zatáčkách, při brzdění nebo akceleraci, při nízkých nebo vysokých rychlostech.

 

V porovnání s předcházející verzí systému AMVAR je nově rozšířen rozsah charakteristik tlumení a funkční logika je lépe přizpůsobena : původně jedna charakteristika tlumení odpovídala jednomu typu povrchu vozovky, v současnosti je tlumení proměnné průběžně. 

 

 

Řízení

 

Všechny verze 607 jsou opatřeny hydraulickým posilovačem řízení s proměnným účinkem.

 

U vozů se čtyřválcovými motory zajišťuje proměnný účinek posilovače motorem poháněné čerpadlo s klesající dodávkou. Maximální posilovací účinek se projevuje při nízkých otáčkách motoru (parkovací manévry), při vyšších otáčkách se snižuje.

 

Oba šestiválcové motory V6 jsou vybaveny variabilním hydraulickým posilovačem s řízeným ventilem. Tento typ má větší rozpětí posilovacího účinku a umožňuje počítačem řízené posilování na základě rychlosti vozu a otáčení volantu a aktivované sportovní charakteristiky tlumení.

 

 

Brzdy

 

Účinnost brzd se zvyšuje rozšířením předních chlazených kotoučů o průměru 330 mm a tloušťce 30 mm na všechny verze modelové řady 607.

Na zadních kolech najdeme plné disky 290 x 12 mm bez ohledu na zvolenou motorizaci.

 

V základní výbavě je u všech modelů k dispozici elektronický systém kontroly stability ESP poslední generace (Bosch 8.0), který umožňuje bezpečné využití dynamického potenciálu vozu 607.

 

Pro větší účinnost systému byla u modelu 607 nově propracována logika reakcí při brzdění v zatáčkách. Systém je schopen detekovat počínající přetáčivost vozu a rozloží pro řidiče i cestující transparentním způsobem brzdný účinek asymetricky na tři kola současně: obě přední a vnitřní zadní. Přirozená stabilita vozu je zachována a počet případů, kdy je nutná regulace prostřednictvím systému ESP, se snižuje.

 

Při brzdných reakcí s aktivací systému proti zablokování kol ABS zvyšuje použití proporcionálně řízených ventilů pohodlnost práce s pedálem a snižuje hluk regulace.

 

Všechny vozy 607 jsou vybaveny funkcí podpory brzdění v kritických situacích EVA, jehož aktivace je auto-adaptivní v závislosti na rychlosti vozu. 

 

Uvedené inovace umožňují zachovat dynamický charakter vozu 607 a zároveň zaručují vysokou míru bezpečnosti, spolehlivosti a jízdního komfortu. 

 

Hliníková kola 17“ (7J17) jsou součástí základní výbavy všech verzí 607, standardně dodávané pneumatiky mají  rozměr 225/50 R17 Y.

 


 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose