www.car.cz
 

Prázdninová rizika pro motoristy
     19.7.2006 18:29 - tisková zpráva


Prázdninová rizika


Lidé často rizika podceňují. A velmi často právě v období dovolených. Řidiči, kteří autem téměř nejezdí, nebo jezdí celý rok velmi krátké trasy z bydliště na pracoviště, nemají často zkušenosti s hustotou provozu a absolutně jim chybí zkušenosti v dopravních špičkách, netuší, co je může čekat a na rozdíl od zkušenějších řidičů nemají dostatečné schopnosti předvídat.

Prvním předpokladem bezpečné jízdy je dobrá kondice.

Nevyjíždějme tedy na dlouhé cesty, jestliže se necítíme zcela fit, zvláště ne tehdy, když užíváme léky, které řízení vylučují. Před delší cestou se musíme dobře vyspat, protože nedostatek odpočinku se projeví snížením postřehu, soustředěnosti a prodloužením reakční doby. Únava přijde jistě na každého, jde o to za jak dlouho. Trénovaní řidiči z povolání dokáží únavě asi odolávat déle, ale tragické příklady dokazují, že ani zkušení řidiči se jí neubrání. A to mají zákonem předepsané pravidelné přestávky na odpočinek. Zvláště nebezpečná je stereotypní jízda v letním vedru po dálnici, nebo v noci, mezi druhou a čtvrtou hodinou ranní.

Cítíme-li bolest v zádech, ztrnulost, bolení nohou, pálení očí zavírání očí nebo bolení hlavy , či dokonce mžikové vysazení – mikrospánek , pak už je skoro pozdě. Zastavme okamžitě na nejbližším odpočívadle a zacvičme si, v noci si pak alespoň na krátkou dobu zdřímněme. Zásadně se nesnažme o povzbuzení kouřením či jakýmikoli medikamenty. Postarejme se o dostatek tekutin, nejlépe málo sladkého čaje s citronem. Jezme jen do polosyta, lehká jídla. Pozor také na poslech monotónní, příliš hlasité hudby. Lepší je poslouchat pořady, které povzbudí naši pozornost a vůbec nejlepší je, když si spolu s posádkou sami zazpíváme. Spolujezdec by měl pomáhat při navigaci, nikoli spát.

Do letních kilometrů

Loňské letní měsíce (červenec a srpen) přinesly místo rekreační pohody utrpení a zármutek tisícům řidičů i jejich blízkých. V červenci bylo při 15 973 nehodách usmrceno 120, těžce zraněno 437, lehce 2855 osob. V srpnu bylo nehod ještě víc: 17 065 nehod, 103 těžce, a 471 lehce zraněných.

Čím to, že i prázdniny se mění občas v apokalypsu hromadných nehod a stresových situací? Lidé zřejmě podceňují rizika. Řidiči, kteří autem téměř nejezdí, nebo jezdí celý rok velmi krátké trasy z bydliště na pracoviště, nemají často zkušenosti s hustotou provozu a absolutně jim chybí zkušenosti v dopravních špičkách, netuší co je může čekat a na rozdíl od zkušenějších řidičů nemají dostatečné schopnosti předvídat.

Velké procento nehod způsobí nováčci do dvou let zkušenosti s řízením.

Dennodenně vidíme nepřipoutané děti. Jakmile dítě vyroste z té nejmenší sedačky, tak mu rodiče novou sedačku nekoupí a pásy ho používat nenutí. Je to riziko, zejména, když rodiče nechají dítě stát mezi předními sedadly. Většina lidí se stále poutá podle starého předpisu jen na dálnici, ale málokdo si uvědomí, že poutat se je důležité zejména ve městě. Význam poutání je právě v městském provozu několikanásobně vyšší.

Také spoléhání jen na airbag je důsledek nebezpečné pověry! Airbag bez současného použití bezpečnostních pásů může být při dopravní nehodě i příčinou úmrtí.

Prostudujme si včas novelizovaný zákon o silničním provozu! Najdeme jej na internetu na http://www.novapravidla.cz.

 

Infoservis UAMK


 
 
Fotogalerie:   Rally Bohemia 2006, Ivo Nesrovnal

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose