www.car.cz
 

Nové motory pro prestižní SUV Audi Q7
     22.9.2006 09:57 - tisková zpráva


          První vznětový dvanáctiválec V12 TDI v sériovém voze

  • Z nuly na sto za 5,5 vteřiny
  • Dalším novým výkonným motorem je zážehový 3.6 FSI 

 

Audi rozšiřuje nabídku motorů pro Audi Q7 o vznětový dvanáctiválec V12 TDI a stává se tak prvním výrobcem na světě, který do sériového osobního vozu takový agregát nabízí. Šestilitrový vidlicový motor V12 TDI poskytuje prestižnímu SUV Audi Q7 parametry čistokrevného sportovního vozu. Díky obrovskému výkonu 368 kW (500 k) a točivému momentu rovných 1000 Nm dokáže Audi Q7 z klidu na 100 km/h katapultovat za 5,5 sekundy a pokračovat až k mezi 250 km/h, nastavené elektronickým omezovačem.

 

Agregát V12 TDI je příbuzný s motorem závodního speciálu R10, který v seriálu závodů American Le Mans sklízí nepřetržitou řadu úspěchů – letos zatím z osmi startů osmkrát zvítězil! Podobá se mu koncepcí, ale blíží se mu i špičkovými výkony, zejména mohutným točivým momentem. K úctyhodným výkonům dvanáctiválce pomáhá i příznivý průběh točivého momentu, jehož maximum 1000 Nm je k dispozici už od 1750 otáček.

 

Jedním z nejprogresivněji řešených prvků motoru je vstřikovací systém common rail značky Bosch, pracující s tlakem 2000 barů (dosud byla nejvyšší hodnota 1600 barů). Vynikající dynamiku spalování a efektivnost využití dokonale rozprášeného paliva, kterou tak vysoký tlak přináší, násobí i nejmodernější piezoelektrické vstřikovače. Dalšími technickými trumfy dvanáctiválcového Audi Q7 jsou nová šetistupňová automatická převodovka tiptronic a stálý pohon všech čtyř kol quattro.

 

Novým rysem v rodině vidlicových motorů Audi je rozevření nového dvanáctiválce. Jeho úhel 60o namísto obvyklých 90o usnadňuje dokonalé vyvážení setrvačných sil a tím přispívá ke kultivovanému chodu motoru. Společným znakem s ostatními „véčky“ Audi je pohon vačkových hřídelů, olejového čerpadla a vysokotlakých vstřikovacích čerpadel bezúdržbovými řetězovými převody. Jsou umístěny na zadní části motoru, což je jeden z důvodů jeho kompaktní stavby. Dvanáctiválec o objemu 5934 cm3 je s 684 mm jen o 166 mm delší než V8 TDI, a proto může být bez problémů instalován do motorového prostoru Audi Q7.

 

Piezoelektricky iniciované osmiotvorové vstřikovače pracují nesrovnatelně rychleji a přesněji než mechanické a umožňují během jednoho cyklu vstřiknout do válce více dávek paliva – u motoru V12 TDI až pět. Kromě hlavní dávky to jsou předvstřiky, které značně omezují tvrdost spalování, takže přispívají ke kultivovanému zvuku motoru. Dodatečné vstřiky zase zvyšují teplotu výfukových plynů a s ní zároveň i účinnost částicových filtrů. Velký důraz byl zaměřen i na optimální recirkulaci spalin, která snižuje tvorbu oxidů dusíku – recirkulované spaliny se ochlazují v chladiči a jejich podíl v plnicím vzduchu dosahuje při částečných zatíženích až 50 %.

 

Tato opatření zajišťují dokonalé spálení paliva s velmi nízkým obsahem emisí – nový motor vyhovuje předpisu Euro 5, který má vstoupit v platnost až v roce 2010. Vynikající je samozřejmě i spotřeba paliva – přes mamutí sílu motoru to je v průměru jen 11,9 l/100 km.

 

Model Audi Q7 V12 TDI je působivý nejen množstvím použitých inovativních technologií, ale i svým vzhledem. Nejzřetelnější změnou jsou robustní ochranné podvozkové kryty na přídi i zádi vozu. Jednodílná chromovaná maska chladiče nového Audi Q7 připomíná modely Audi S6 a S8, které se svými výkonnými motory V10 FSI rovněž stanovují etalon ve své třídě.

 

Další novinkou v motorové nabídce Audi Q7 je zážehový agregát 3.6 FSI. Také výkon tohoto šestiválce o objemu 3,6 litru je pozoruhodný – 206 kW (280 k). Audi Q7 s ním zrychluje z klidu na 100 km/h za 8,5 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 225 km/h. U verze s adaptivním pneumatickým pérováním, u níž lze nastavit nižší světlost podvozku, je to díky lepší aerodynamice dokonce 230 km/h.

 

Vynikající je také průběh točivého momentu, který zůstává na maximu v celém rozsahu od 2500 do 5000 otáček. Rovněž motor 3.6 FSI má neobvyklý úhel rozevření válců, pouhých 10,6 stupně, díky čemuž je jeho stavba velmi kompaktní. I u něj je samozřejmostí progresivní technické řešení, kromě již zmíněné technologie FSI a velmi malého úhlu rozevření válců to jsou například plynule regulovatelné vačkové hřídele s kladkovými zdvihátky a hydraulickým vymezováním vůle, hnané bezúdržbovým řetězem.

 

Nové Audi Q7 představuje naprostou špičku v kategorii SUV. Na silnicích vyniká dynamikou sportovního vozu a v terénu posouvá hranice schopností ve své třídě – je novým výkonným SUV od tvůrce koncepce quattro. To přesvědčivě dokazuje jeho prodejní úspěch: za prvních osm měsíců tohoto roku se ho po celém světě prodalo 26 100 kusů, v Česku si nové Audi Q7 převzalo již 279 zákazníků.

 

 

Import Volkswagen Group, s. r. o., Divize Audi/Public Relations,

 

 

Audi je celosvětově uznávaným konstruktérem a výrobcem automobilů prestižní třídy. Prodeje Audi už jedenáct let nepřetržitě rostou, v roce 2005 automobilka Audi prodala 829 100 vozů, což představuje meziroční nárůst o 6,4 %. Značce Audi se dařilo především na západoevropském trhu, kde její odbyt stoupl o 7 % na 599 tisíc vozů.

 

Prodeje automobilů Audi na tuzemském trhu rostou už 11 let po sobě:

* Vloni se v ČR prodalo 2543 automobilů Audi, což oproti 2140 vozům prodaným v roce 2004 představuje nárůst o více než 18 %.

* V roce oslav 25 let quattro byl každý druhý prodaný vůz Audi je s pohonem quattro®,

* Audi je nejúspěšnější prémiovou značkou na českém trhu.

 

 

PR


 
 
Fotogalerie:   Ohlédnutí za WTCC v Brně 2006 od Jirky Navrkala I.

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose