www.car.cz
 

Automobilka SEAT slaví již kulaté 60. výročí svého založení
     10.5.2010 15:10 - tisková zpráva


SEAT slaví 60. výročí svého založení

• Španělská automobilka byla založena 9. května 1950
• Bohatá historie od držitele licence k výrobci technicky vyspělých automobilů
• Svěží produktová řada s osobitým charakterem
• Vzrušující budoucnost s jasnou strategií


SEAT slaví své 60. narozeniny! Založení společnosti „Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A.“ je možná datováno dnem 9. května 1950, ale SEAT má daleko k tomu, aby byl nazýván penzistou. Po neuvěřitelně bohaté historii se španělská automobilka může nyní pochlubit osobitým charakterem a jasnou strategií, dynamickými produkty, nejmodernější technikou a vzrušujícím designem. A v Technickém centru v Martorellu probíhá intenzivní práce na budoucnosti. Koncept SEAT IBE je první ukázkou toho, jak zajímavé budou španělské vozy v éře elektrické mobility.

„SEAT vstupuje do další etapy svého vývoje s jasnou strategií. Po představení modelu Ibiza ST a nové Alhambry na podzim bude produktová řada značky SEAT nejmladší v celé její historii,“ zdůraznil James Muir, prezident společnosti SEAT, S.A. „Vycházíme vstříc široké škále zákaznických přání, avšak vždy dodáváme vozy s jedinečným charakterem. Každý SEAT je nezaměnitelný svým designem, vyniká sportovními vlastnostmi a nabízí inovativní techniku při mimořádně výhodném poměru cena/výkon. Avšak nejdůležitější jsou naše vysoce motivované týmy pracovníků v oblastech designu, vývoje a výroby.“

Prvotřídní zázemí a moderní produktová řada
V roce 60. výročí svého založení je společnost SEAT lépe připravena na budoucnost než kdykoli předtím. Z 11 000 zaměstnanců v Barceloně pracuje přibližně 1300 lidí v Technickém centru, kde probíhá výzkum a vývoj budoucích produktů značky SEAT. Hlavním výrobním závodem je Martorell, který patří mezi nejvyspělejší v Evropě díky velmi rozvinutým logistickým systémům a flexibilním výrobním procesům. Každý den zde vzniká přibližně 2000 vozů. Od roku 1953 vyrobil SEAT více než 16 milionů vozidel. V roce 2009 to bylo 337 000 nových vozů. Dvě třetiny produkce jde na export, z toho většina směřuje na evropské trhy. SEAT má po celém světě více než 3000 prodejních a servisních středisek v 72 zemích.

Uvedením nového MPV Alhambra na trh bude na podzim završena kompletní obnova výrobního programu značky SEAT, který zahrnuje pět modelových řad Ibiza, Leon, Altea, Exeo a Alhambra s rozmanitou paletou karosářských variant a motorů. Vrcholem nabídky jsou sportovní modely FR a CUPRA. SEAT ovšem úspěšně zavádí také ekologické modely ECOMOTIVE, které patří mezi nejúspornější vozy v příslušných segmentech. Nabídka značky SEAT sahá od modelu Leon CUPRA R s výkonem 195 kW/265 k až po verzi Ibiza ECOMOTIVE s emisemi CO2 jen 98 g/km.

Nové modely pro budoucnost
Čerstvou novinkou ve výrobním programu značky SEAT je nová Alhambra. Kompletně přepracovaná konstrukce španělského MPV se vyznačuje inovativní všestranností, s níž nová Alhambra dokonale uspokojí celou rodinu, jakož i náročné požadavky řidiče, který tráví hodně času na cestách při plnění svých pracovních úkolů. Stejně jako u všech vozů SEAT se zde snoubí sportovní charakter a potěšení z jízdy s vysokou úrovní praktické využitelnosti. Díky překvapivě dynamickým jízdním vlastnostem, výkonným motorům (103 kW/140 k až 147 kW/200 k) a nejmodernější výbavě dokáže Alhambra proměnit každý kilometr v neobvyklý zážitek, který je o to sladší, že není vykoupen nadměrnou spotřebou paliva. S průměrnou spotřebou 5,5 l/100 km stanovuje Alhambra nová měřítka ve svém segmentu.

Budoucnost pro SEAT už dávno začala, což naznačil koncept IBE představený na Ženevském autosalonu 2010. SEAT tímto kompaktním sportovním kupé dokazuje, že strhující design a zábava za volantem budou součástí jeho produktů i v éře elektrické mobility. Koncept SEAT IBE používá bezemisní pohon budoucnosti ve sportovním a dynamickém balení do města a jeho čistý a atletický design představuje vzrušující perspektivy dalšího vývoje nové generace designu značky SEAT. Působivé proporce a precizní linie jsou dalším krokem v nepřetržité evoluci DNA designu španělské značky.

Vedoucí role v oblasti ochrany životního prostředí
SEAT patří mezi automobilové výrobce s nejrozvinutější technikou v oblasti ochrany životního prostředí. V uplynulých letech došlo k výraznému snížení spotřeby paliva všech modelů. Označení SEAT ECOMOTIVE zdobí velmi oblíbené modely s mimořádně nízkou spotřebou paliva. Vrcholem je Ibiza ECOMOTIVE s průměrnou spotřebou pouhých
3,7 l/100 km a emisemi CO2 jen 98 g/km navzdory působivému výkonu 59 kW (80 k). SEAT průběžně rozšiřuje nabídku modelů ECOMOTIVE, která bude zahrnovat také podobně úsporné varianty TDI v řadách Leon, Altea, Altea XL a Alhambra.

Dalším krokem ve strategii značky SEAT je Leon Twin Drive ECOMOTIVE, jehož pohon kombinuje spalovací motor s elektromotorem. Není to však obyčejný hybridní vůz, protože jeho akumulátory Li-Ion je možné dobíjet ze sítě a dosáhnout tak dojezdu v čistě elektrickém režimu přibližně 50 kilometrů. Spalovací motor přichází ke slovu při cestách na delší vzdálenosti. Zahájení sériové výroby modelu Leon Twin Drive ECOMOTIVE je plánováno na rok 2014.

Dalším klíčovým aspektem strategie značky SEAT pro ochranu životního prostředí je samotná výroba. SEAT se pustil do ambiciózního projektu na výrobu čisté energie v závodě Martorell. V jeho areálu bude nainstalováno 320 000 m2 fotovoltaických panelů o celkovém výkonu 10 MW. Systém vyvinutý ve spolupráci se skupinou Gestamp bude každý rok vyrábět více než 13 milionů kWh elektrické energie, což odpovídá roční spotřebě 3000 domácností. Výroba čisté elektrické energie zabrání každý rok uvolnění více než 6200 tun emisí CO2 do atmosféry.

Intenzivní vývoj elektromobilů
Cílem vývoje je elektromobil, jehož techniku plně elektrického pohonu ukázal koncept SEAT IBE, který zároveň signalizuje zahájení cílevědomého projektu na podporu a rozvoj elektrické mobility ve Španělsku. Projekt Cenit VERDE vznikl na základě společné iniciativy šestnácti předních průmyslových podniků a šestnácti univerzit a výzkumných institutů.


SEAT převzal průmyslové vedení tohoto projektu díky svému know-how v oblasti výzkumu, vývoje a výroby automobilů. S podporou španělského ministerstva pro vědu a inovace (CDTI) bude automobilka SEAT provádět výzkum a vývoj elektricky poháněných vozidel s cílem získat technologie pro výrobu elektromobilů ve Španělsku a pro výstavbu odpovídající infrastruktury. Tato iniciativa patří mezi nejambicióznější projekty španělského průmyslu a SEAT jako španělský výrobce automobilů přináší s konceptem IBE důležitý impulz pro její zdárné naplnění.

Základ španělského průmyslu
SEAT je s 13 500 zaměstnanci jedním z nejdůležitějších zaměstnavatelů v Katalánsku. Podle studie katalánské vlády vytváří společnost SEAT v současnosti 5 % HDP Katalánska a 1,5 % HDP celého Španělska. V roce 2008 vydal SEAT 234 milionů eur na výzkum, vývoj a investice (588 milionů eur po započtení investic do nových produktů, výrobního zařízení a dalších zlepšení), čímž se řadí na druhé místo mezi investory soukromého kapitálu do výzkumu a vývoje v celém Španělsku podle údajů zveřejněných Eurostatem, statistickým úřadem EU. V samotném Technickém centru, v němž jsou soustředěny výzkumné aktivity společnosti SEAT, pracuje téměř 1000 vysoce kvalifikovaných zaměstnanců.

Historie společnosti SEAT
SEAT se vyvinul ve významnou značku po své integraci do koncernu VW a je neodmyslitelnou součástí většiny tržních segmentů, v nichž nabízí širokou škálu modelů vyznačujících se originálním designem, silnou osobností a jižanským charakterem. SEAT využívá v rámci koncernu VW plody společného výzkumu a vývoje, špičkovou techniku a cenné know-how v mnoha oblastech.

Situace pro značku SEAT i pro celé Španělsko nebyla ovšem vždy tak růžová. V době vzniku společnosti SEAT po druhé světové válce neexistovaly žádné fungující továrny a potřebu osobní dopravy uspokojovaly motocykly nebo miniaturní vozítka poháněná motocyklovými motory.

Po několika neúspěšných pokusech se v roce 1948 zrodil projekt SEAT na základě společné iniciativy vlády a konsorcia soukromých investorů. Jednání s několika zahraničními automobilkami nakonec vyústila v dohodu s Fiatem. K tomu došlo přesně před 60 lety.

50. léta
Přesně před 60 lety byly položeny základy společnosti „Sociedad Española de Automóviles de Turismo“. Společnost SEAT byla oficiálně založena 9. května 1950 podpisem smlouvy mezi státní organizací INI (Instituto Nacional de Industria, s kapitálovým podílem 51%, který odpovídal 600 milionům tehdejších peset, resp.
3,6 milionu současných eur), sedmi velkými španělskými bankami (42 %) a italskou automobilkou Fiat (7 %), která přispěla technickou podporou a licencí na výrobu svých modelů.

Továrna postavená na pozemku v barcelonské čtvrti Zona Franca vedle přístavu zabírala plochu 20 hektarů. Zastřešené budovy stály na ploše 95 000 m2, z níž většina
(75 000 m2) patřila montážním halám, zbytek pak připadal na kanceláře, laboratoře, tepelnou elektrárnu a skladiště. Volba hlavního města Katalánska nebyla náhodná. Barcelona je od začátku 20. století centrem španělské automobilové výroby, domácí (Hispano-Suiza, Elizalde) i zahraniční (Ford Motor Ibérica, General Motors Peninsular). Město proto již nabízelo rozsáhlou průmyslovou infrastrukturu a kvalifikovanou pracovní sílu.

Montážní linka byla uvedena do provozu v květnu 1953 a první vůz SEAT z ní sjel
13. listopadu. Nazýval se 1400 A a byl to impozantní sedan s pohonem zadních kol poháněný vpředu uloženým motorem o výkonu 44 k, historický ekvivalent současného modelu Exeo. Za den vznikalo 5 vozů a v továrně pracovalo 925 zaměstnanců – tato čísla však brzy začala exponenciálně narůstat.

Do konce roku 1954 bylo dodáno 959 vozů, o rok později výroba vzrostla na 3000 vozů a v roce 1957 bylo dosaženo hranice 10 000 vozů. Téměř veškeré komponenty pro model 1400 pocházely ze španělské výroby, čímž vznikla za velké podpory společnosti SEAT síť národních dodavatelů automobilového průmyslu.

V roce 1957 uvedl SEAT na trh typ 600, který postavil Španělsko doslova na kola. Dodnes probíhají sociologické analýzy dopadů, které měl tento maličký automobil s motorem vzadu a pohonem zadních kol na španělskou společnost. SEAT 600 změnil podobu španělských ulic a silnic, protože to byl skutečný automobil se čtyřválcovým motorem, kovovými dveřmi, prostorem pro 4 osoby a dokonce i topením. Nový SEAT vyvolal opravdové nadšení a do března 1957 měla továrna přes 100 000 objednávek. Výroba vzrostla během jediného roku na šestinásobek.

60. léta
Na začátku 60. let byl již SEAT hlavním představitelem španělského automobilového průmyslu. Země procházela obdobím ekonomického růstu a postupně přecházela od zemědělství k cestovnímu ruchu a dalším službám, kde hraje automobil klíčovou roli. Původní model 1400 A byl dvakrát modernizován a poslední verze 1400 C již naznačovala, jak bude vypadat budoucí model SEAT 1500, který nalezl široké uplatnění ve státních službách i jako taxi. V roce 1963 byla uvedena verze D. V tuto dobu vzkvétala produkce typu 600 (začátkem roku 1961 vznikalo 80 vozů denně, koncem roku 1964 už 240).


Malý vůz, láskyplně nazývaný „seiscientos“, má pro Španělsko stejný význam jako Renault 4CV pro Francii, Fiat Topolino a 500 pro Itálii, Mini pro Velkou Británii a Brouk pro Německo – bylo to lidové auto. Do roku 1973 bylo celkem vyrobeno 800 000 modelů SEAT 600 a Fiat si úzkostlivě hlídal, aby jejich prodej probíhal pouze na místním trhu. Španělé nicméně nalezli malou skulinku a vyvezli 150 vozů SEAT 600 do Kolumbie. Až v pozdější, velkorysejší verzi licenční smlouvy poskytl Fiat španělské automobilce větší svobodu. SEAT 600 se v důsledku toho stal v letech 1970 až 1973 nejprodávanějším vozem ve Finsku! SEAT upevnil v této fázi svého rozvoje distribuční síť a posílil vedoucí postavení na trhu. Modelová nabídka byla rozšířena o modely 1500 Familiar,
800 – čtyřdveřovou verzi modelu 600 vytvořenou společností SEAT – a 850.

Nové dohody mezi akcionáři vedly ke zvýšení podílu Fiatu na 36 % a poklesu podílu INI přibližně na stejnou hodnotu, přičemž akciový kapitál se zdvojnásobil. Nejdůležitějším výsledkem byla podpora exportních plánů ze strany Fiatu, které si stanovily za cíl vyvážet 20 % produkce společnosti SEAT. Export nakonec směřoval do 12 různých zemí.

V roce 1968 přišel na trh nový SEAT 124, počet zaměstnanců se zvýšil na 20 000 a roční produkce se vyšplhala k hranici 200 000 vozů. SEAT rovněž oslavil výrobu miliontého vozu. V následujícím roce byl uveden další exkluzivní model SEAT 1430 a rodinné provedení řady 124.

70. léta
SEAT brzy začal sklízet ovoce rostoucí kupní síly španělské veřejnosti. V roce 1971 se stal největším průmyslovým podnikem ve Španělsku, necelých 20 let po svém založení. V polovině 70. let vlastnilo osobní automobil 48 % španělských domácností, zatímco o
10 let dřív to bylo jen 27 %. Počet automobilů na španělských silnicích neustále vzrůstal. Na začátku 70. let jich bylo téměř 2,4 milionu, z nichž polovina nesla logo SEAT. Nabídku rozšířila sportovní verze modelu 124 a SEAT 132, špičkový model, který navázal na SEAT 1500. Objem exportu vzrostl desetinásobně na více než 55 000 vozů v roce 1971.


V souladu s tehdejším trendem přešel SEAT v roce 1972 u nového modelu 127 na přední pohon. Tato novinka byla brzy doplněna čtyřdveřovými a pětidveřovými verzemi z vlastního vývoje, které neměly italský ekvivalent. V roce 1975 bylo otevřeno Technické centrum v Martorellu, jehož úkolem bylo vyvíjet jedinečné produkty vlastní konstrukce. Jako první zde vznikl SEAT 133, první originální konstrukce značky, která vzešla z platformy 850. Produkce tohoto vozu probíhala na základě licence dokonce i v Argentině a Egyptě. Mezi další novinky patřil motor 1010 cm3/52 k pro model 127 Especial a odvážný SEAT 1200/1430 Sport, jehož podvozek pocházel z modelu 127, zatímco motor o výkonu 67 k poskytla větší řada 124.

Design sportovního vozu původně navrhl italský designér Aldo Sassano pro NSU s motorem vzadu. SEAT jej převzal včetně ventilačních otvorů v zadních blatnících, které byly ovšem nefunkční, neboť motor byl uložen vpředu. Kupé, které i dnes vypadá skvěle, získalo rychle přezdívku Bocanegra („černá ústa“), protože světlomety a masku chladiče rámoval nezávisle na barvě karoserie černý plast. V roce 1977 byl výkon originálního modelu značky SEAT zvýšen na 77 k a označení se změnilo na „1430“. Potenciálními zákazníky byly mladí muži, kteří si nemohli dovolit 124 Sport Coupé. SEAT se vrátil k zmíněnému stylu v roce 2008 studií „Bocanegra“ a v roce 2009 stejnojmenným paketem výbavy pro Ibizu SC.

V roce 1974 dosáhl SEAT obratu necelé miliardy amerických dolarů a stal se osmým největším výrobcem automobilů v Evropě a zároveň jedinou společností, která ve Španělsku navrhovala, vyvíjela a vyráběla osobní vozy. V této době dostal závod Martorell novou výrobní linku a centrální sklad, počet zaměstnanců převýšil 30 000 a denní produkce byla 1900 vozů. Poté, co automobilka Authi ukončila v roce 1975 výrobu, převzal SEAT její závod Landaben v provincii Navarra na žádost INI, aby byla zachována pracovní místa, a převedl do něj výrobu úspěšně modernizované řady 124. V době, kdy SEAT vyrobil vůz s pořadovým číslem 4 000 000, byly již k dispozici nové modely
(128, 131, Ritmo) vedle modernizovaných řad 127 a 132. Závod Landaben začal vyrábět sportovní vozy Lancia Beta Coupe a Beta HPE.

V roce 1978 ovšem SEAT vykázal vysokou ztrátu, přestože vyrobil 288 487 vozů. Odstraněním dovozních překážek a změnou průmyslové politiky země vznikl prostor pro příchod zahraničních společností. INI a banky držící akcie podniku navrhli postupný prodej až 81 % podílu Fiatu v následujících dvou letech a průběžné zvyšování kapitálu. Fiat návrhy po dlouhém jednání akceptoval s řadou podmínek, které zahrnovaly liberalizaci cen osobních vozů, možnost snížit počet zaměstnanců v případě nutnosti a státní záruky na požadované úvěry. Budoucnost společnosti SEAT přinesla ovšem ještě další nečekané zvraty.

80. léta
Navzdory prestiži svých produktů vstoupil SEAT do 80. let obezřetně. Tržní podíl se propadl o 26 %, počet zaměstnanců klesl a akumulované ztráty dosáhly v roce 1982 částky přesahující 23,655 miliardy peset. Fiat se pod tíhou finančních ztrát rozhodl, že již nepřistoupí ke druhé etapě zvyšování kapitálu. Konečná dohoda zněla, že Fiat prodá svůj podíl za symbolickou jednu pesetu a zaváže se odkoupit 400 000 vozů vyrobených ve Španělsku během následujících pěti let, aby je prodal ve své síti pod značkou Fiat. SEAT zároveň mohl volně vyvážet vlastní modely nevyráběné v italské licenci.


SEAT během tří let vyvinul tři modely poháněné existujícími motory a zároveň představil zcela nový vůz, který se stal největší ikonou společnosti. Obnova značky SEAT zahrnovala nové modré logo a přijetí názvů španělských měst pro nové modely – Ronda, Malaga, Marbella, Ibiza...

Fiat se však soudní cestou snažil řešit spor týkající se nového modelu Ronda, navrženého karosárnou Fissore a vyvinutého Technickým centrem SEAT na základě Ritma. Fiat španělské automobilce vytýkal přílišnou podobnost s modelem, z něhož vycházel. SEAT však připravil speciální vůz, na němž byly všechny odlišné díly lakovány jinou barvou, aby dokázal originalitu svého modelu. Soudci v Paříži rozhodli v roce 1983 ve prospěch společnosti SEAT, která tak mohla zahájit výrobu a export vozů Rondo. Dalším pozitivním vývojem byly vznikající slibné vazby s koncernem Volkswagen. SEAT podepsal smlouvu o prodeji modelů Audi a VW ve své prodejní síti a o výrobě vozů Polo/Derby a Passat/Santana ve Španělsku. To byl první krok ve vzájemné spolupráci, která přinesla obrovské výhody pro obě strany.

SEAT Ibiza se stal ztělesněním dynamické, ambiciózní a nadšené atmosféry, v níž žilo Španělsko v 80. letech. Představením prvního skutečně španělského vozu vyvinutého kompletně společností SEAT začala nová éra rozvoje. Design navrhl slavný Giugiaro a s vývojem motorů pomohl Porsche. Jižanský charakter založený na německé technice byl silnou prodejní zbraní.

Poté, co tehdejší šéf koncernu Volkswagen Dr. Carl H. Hahn přesvědčil socialistického ministerského předsedu Felipe Gonzáleze, aby souhlasil s privatizací společnosti SEAT, získal wolfsburgský koncern 18. června 1986 ve španělské automobilce podíl 51 %, který byl ještě téhož roku navýšen na 75 %. Zároveň se rozběhl pro SEAT tak důležitý export. První model (Ronda) směřoval do Nizozemí a od roku 1983 byla dceřiná společnost Volkswagenu zastoupena také na německém trhu. Od té doby bylo do Německa dovezeno přes milion vozů SEAT. Integrace probíhala pomalu a od VW si vyžádala investice ve výši cca 500 miliard peset. V tomto období se začalo profilovat sportovní zaměření značky SEAT založením oddělení SEAT Sport.

Osmdesátá léta skončila pro SEAT mnohem lépe, než začala. V roce 1989 bylo vyrobeno rekordních 474 149 vozů a SEAT se vrátil k ziskovému hospodaření. Volkswagen v následujícím roce zvýšil svůj podíl na 99,9 %. I díky modelu Ibiza, jehož bylo v této době vyrobeno již přes 500 000 vozů, začínají evropští motoristé vnímat značku SEAT jako symbol originality.

90. léta
SEAT po plné integraci do německého koncernu začal rozvíjet svou produktovou řadu. Návštěvníci několika autosalonů mohli sledovat proměny prvního modelu vyvíjeného na základě techniky VW v podobě koncepčních vozů Proto C, Proto T a Proto TL. Výsledný vůz, Toledo, byl představen na autosalonu v Barceloně v roce 1991. Tvary dvouprostorové karoserie navrhl opět Giugiaro.


V říjnu 1993 byl uzavřen závod na Zona Franca a montáž z Toleda byla přemístěna do Martorellu, jednoho z nejmodernějších závodů v Evropě, který byl postaven na zelené louce za pouhých 34 měsíců. Průmyslový komplex postavený na ploše 3 miliony m2, z nichž 404 000 m2 tvořila zastavěná plocha, byl slavnostně otevřen 22. února 1993 za účasti španělského krále Juana Carlose a nového šéfa koncernu Volkswagen Dr. Ferdinanda Piëcha. Prvními modely, které sjely z výrobních pásů, byla druhá generace Ibizy a od ní odvozený sedan Cordoba.

Představení prototypu MPV Alhambra v roce 1995 potvrdilo ambiciózní plány značky SEAT. Alhambra se stala prvním vozem SEAT vyráběným za hranicemi Španělska, v portugalském závodě Palmela (společně se spřízněnými modely VW Sharan a Ford Galaxy). V roce 1996 se objevily dvě nové varianty na základě úspěšné Ibizy – dvoudveřová Cordoba SX a užitková Inca. O rok později následovaly první sportovní verze Ibiza Cupra. Veškeré pochybnosti o sportovních ambicích značky SEAT rozptýlila její dominance ve dvoulitrové třídě mistrovství světa v automobilových soutěžích (WRC) v letech 1996 až 1998.

Rok 1997 proběhl ve znamení prvního malého vozu SEAT Arosa a kombi Cordoba Vario. V roce 1998 byla představena druhá generace vozů Toledo a z výrobních pásů sjela Ibiza s pořadovým číslem 2 miliony. SEAT zároveň přesunul výrobu Arosy do Martorellu (původně ji vyráběl VW ve Wolfsburgu) a Pola do Landabenu. Toledo II bylo z kapacitních důvodů vyráběno zpočátku v Bruselu. V Martorellu v této době vyrábělo 13 500 zaměstnanců 2200 vozů denně.

Současnost
SEAT vstoupil do 21. století s novým dynamickým designem, jehož rysy definoval tehdy nový šéfdesignér Walter da Silva na přitažlivých konceptech Salsa a Tango. Modelová paleta zároveň prošla důkladnou renovací. V nabídce se objevily rozmanité varianty vozů Leon (TDI 150 k, Cupra, Cupra R a FR), modernizací prošly řady Alhambra a Arosa, představena byla třetí generace Ibizy a druhá generace Cordoby a SEAT Sport uvedl na trh limitovanou edici Ibiza Cupra R. SEAT upustil od účasti ve světových soutěžích po vítězství Cordoby WRC v Německé rallye v roce 2000, avšak v roce 2002 se vrátil na španělské okruhy s prvním značkovým pohárem Leon Supercopa. SEAT už také začal prodávat své vozy na internetu (www.eSEAT.com) a zavedl nový slogan, jímž dává neomylně najevo svou temperamentní povahu: Auto Emoción
.

Značka SEAT, ozdobená za uplynulá desetiletí stovkami vítězství v soutěžích a na závodních okruzích, se v této fázi znovu pustila do závodění, tentokrát na zcela nové úrovni. V roce 2003 přihlásila vozy Toledo Cupra do mistrovství Evropy cestovních vozů ETCC. Po sezóně 2004 se tento seriál závodů změnil na mistrovství světa WTCC a SEAT po úvodních závodech vystřídal vozy Toledo Cupra novým Leonem. Skvělé počáteční výsledky (3. místo v roce 2006 a 2. místo v roce 2007) vyvrcholily mistrovskými tituly v hodnocení jezdců i značek v letech 2008 a 2009, v nichž SEAT Leon TDI předčil všechny své konkurenty poháněné zážehovými motory. Díky vyspělé technice vznětových motorů dokázal SEAT něco, co se zdálo být nemožným. Bylo to poprvé, co španělská značka a vůz poháněný vznětovým motorem vyhrály mistrovství světa cestovních vozů.

Sportovní zaměření značky SEAT se odrazilo i ve složení modelové nabídky, kterou rozšířily verze Cupra R a FR. Výroba Ibizy přesáhla 4 miliony vozů. Výrobní program značky SEAT čítá větší počet variant a vyvíjí se v souladu s nejnovějšími tržními trendy. Název zvolený pro nový model Ibiza SC Bocanegra je vzpomínkou na minulé modely značky SEAT – oblíbené sportovní vozy 1200/1430 Sport ze 70. let. Nové Exeo představené na Pařížském autosalonu 2008 předznamenalo posun značky SEAT směrem k prémiovým segmentům. SEAT tak postupně upevnil svou pověst výrobce kvalitních automobilů se sportovním charakterem a rozumnou cenou.

 

PR

Neprošlo jazykovou korekturou


 
 
Fotogalerie:   Veteráni, včetně leteckých, na akci v Drahotuších objektivem A.a P. Malých

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose